RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fengende musikkmoro

Sist oppdatert:
Er du kjappere enn Lucky Luke og mer observant enn politihunden Rex? Da vil ”Amplitude” passe perfekt for deg.

”Amplitude” er oppfølgeren til ”Frequency”, ett av de beste musikkspillene noensinne. Konseptet gikk den gang ut på at man valgte en sang som bestod av forskjellige spor. Disse bestod igjen av sammenkoblede diamanter (hvor hver tilsvarte en av tre knapper), og når man hadde klart å taste inn en sekvens, ble sporet slått på for et lite tidsintervall. ”Amplitude” går ut på nøyaktig det samme, men utviklerne har selvfølgelig lagt til noen ting hist og pist.

For det første byr ”Amplitude” på 25 nye sanger, og listen med artister inkluderer blant annet Pink, Run DMC og Blink 182. Ukjente grupper står likevel bak et flertall av spillets musikkverk. Så skal du få maks utbytte av ”Amplitude”, må ørene dine være åpne for noe nytt. Sjangrene variere mellom alt fra rock til house og techno, men det viktigste er at du er glad i musikk med litt fart. Antall sanger høres kanskje ikke enormt ut, men dette er likevel et spill som vil vare lenge. For det første er vanskelighetsgraden minst like høy som sist gang (innimellom blir faktisk ”Ampltiude” litt for vrient til at det er gøy), og i denne utgaven har man mulighet til å spille online. Grunnet store tekniske problemer har vi ikke fått prøvd dette like mye som vi gjerne skulle, men det vi så ga absolutt mersmak. Man kan konkurrere om enten å være best på spillets originale spor, eller remikser andre brukere har laget. Det å redigere sanger er en kjempeenkel og morsom prosess, man flytter rett og slett bare på de blå diamantene (eller legger til noen nye).

I ”Frequency” holdt de ulike sporene seg inne i en tunnel, mens de nå ligger langs en flate. Siden sangene inneholder både opp- og nedoverbakker, hindrer dette innimellom sikten og bidrar til å øke vanskelighetsgraden. Utviklerne har også lagt til et par nye hjelpemidler, blant annet kan man doble poengene en tjener (i tillegg til den økningen som kommer ved å klare flere spor på rad) og få alt til og gå i slow-motion.

Grafikken er enkel, men funksjonell. Den gjør med andre ord jobben sin uten å imponere. Musikken vil, hvis den faller i smak, imponere, mens det motsatte skjer hvis du ikke liker den. Slås dette faktum sammen med at den relativt høye vanskelighetsgraden vil få mange til og snu i døra, havner ”Amplitude” helt øverst på fireren (fordi spillet, for de som liker musikken og er glad i en utfordring, vil være et kanonprodukt).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere