RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ferie kan gi ratepress

Sist oppdatert:
VLCC-ratene har kommet litt ned østover den siste uken, og langhelgen i USA kan gi ytterligere press ned på spotratene selv om tonnasjetilgjengelighetene fortsatt er meget stram
Det er langhelgen i forbindelse med Thanksgiving i USA som ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys kan gi fall i VLCC-ratene på kort sikt. Den siste uken har markedet tatt en pustepause, noe som har ført til en flat til fallende utvikling i ratene.

VLCC'er som sluttes fra Midtøsten til Singapore får nå worldscale 330, ned fra 345 for en uke siden. Markedet er foreløpig flatt vestover på ws 227,5.

Det er også lite tilgjengelig tonnasje i GUlfen, med 19 enheter meldt for de neste 30 dagene, uendret fra forrige uke.

VLCC-markedet i Atlanterhavet forventes imidlertid å holde seg sterkt, og ratene har steget 5 puntker den siste uken til nytt rekordnivå på ws 305.

Suezmax-markedet fortsetter også å holde seg sterkt selv om ratene har kommet litt ned fra voldsomme ws 4000 fra Vest-Afrika til USA. Det sluttes nå på ws 375. I det indre Middelhav er ratene nær uendret på ws 370.

Ifølge Fearnleys venter suezmax-eierne i det indre Middelhav nå på lasteprogrammet for desember i Svartehavet som kan gi nye løft i allerede rekordsterke rater.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier fire suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere