RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ferieuke for supertankerne

Sist oppdatert:
Feiringen av det kinesiske nyttår er nå i full gang i store delere av Asia, og tankrederne vil måtte sitte tålmodig denne uken i påvente av at markedet skal ta seg opp igjen.
Ratene fortsatte å stige markert sist uke, men avslutningen på sist uke viste ifølge skipsmeglerhuset P.F Bassøe et markedet på full fart inn i helge og feriemodus. Bakgrunnen er feiringen av det kinesiske nyttåret som vil setet store deler av tankmarkedet i bero i Østen.

- Tonnasjetilgangen har kommet ned, men spørsmålet er i om den har blitt redusert nok til å kunne kompensere for det forventede skarpe fallet i aktivitet som er ventet denne uken i mens det kinesiske nyttår ruller rundt. Skriver skipsmeglerhuset P.F. Bassøe i enkommentar til utsiktene for VLCC-markedet denne uken.

De venter et stille markedet, men den kraftige oppturen de siste par ukene gir en viss buffer for ratene. Ratene endte fredag på worldscale 175 for reiser fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen, som gir timecharterrater på 129.000 dollar pr. dag. Uken før lå ratene på worldscale 140.

Vestover steg ratene med 20 poeng til ws 120, som gir drøye 102.000 dollar pr. dag. I Vest-Afrika steg ratene fra ws 107,5 til ws 150, eller 106.500 dollar pr. dag.

Suezmax-markedet har hatt medvind den siste uken som følge av store forsinkelser i Bosporus-stredet som følge av flere dager med stengning på grunn av dårlig vær. Fra Vest-Afrika til USA er raten opp nær 60 poeng til ws 190,somgir sterke 65.500 dollar pr. dag.

I det Indre Middelhav/Svartehavet er ratene opp voldsomme 80 poeng til ws 202,5 eller 96.300 dollar pr. dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere