*Nettavisen* Nyheter.

Ferrari-krasj fortsatt uklart

Omstendighetene rundt den svenske forretningsmannen Stefan Erikssons Ferrari-krasj i California er fortsatt ikke oppklart.

19.05.08 00:15

I forrige uke ble Erikssons 8-millioners Ferrari Enzo, en modell som kun er produsert i 400 eksemplarer og har 660 hestekrefter, splittet i to av en lyktestolpe på Pacific Coast Highway i Malibu i California.



Hastigheten under kjøreturen skal ha vært oppe i 260 kilometer i timen. At farten var veldig høy, vitner bilens motor om. Den ble funnet 350 meter lenger framme.



Svensken kom utrolig nok lettere skadet fra krasjet.



Våpendeler

Nå viser det seg at Malibu-politiet har funnet våpendeler ved bilvraket.



Den 44-årige Stefan Eriksson, eller "Tjock-Steffe" er en kjent svensk finansakrobat.



Men ifølge LA Times har politiet funnet et pistolmagasin i nærheten av bilvraket, og de mistenker at det kan være en sammenheng med bilkrasjet tirsdag i forrige uke.



Tidligere fengselsfugl

Stefan Eriksson har tidligere sonet over ti år i fengsel, blant annet for utpressing og for bedrageri mot Bankgirosentralen på 22 millioner kroner, skriver Dagens Industri.



Fram til i høst arbeidet han som sjef for dataspillselskapet Gizmondo. Hans årslønn for 2004 ble oppgitt til 25 millioner kroner, ifølge Aftonbladet.



Bilen var ikke registrert i USA og fikk således ikke kjøres på amerikanske veier. Eriksson skal ha tatt inn flere luksusbiler til USA, deriblant en Mercedes SLR McLaren og enda en Ferrari Enzo.



Nå har Bank of Scotland gått ut og sagt at de er eier til den vrakede Ferrarien.



Skeptisk politi

Eriksson, som hadde 0,9 promille mer alkohol i blodet enn tillatt, har forklart at kompisen, "Dietrich", kjørte bilen.



Men politiet er skeptiske. Sporene etter Stefan Erikssons blodige leppe finnes bare på førersiden. Stefan Eriksson som representeres av juristen Ashley Posner nekter nå å komme til flere avhør.



Krasjen, og den hurtigkjørende svensken er nå den store snakkisen i Malibu, både i medier og blant allmennheten, ifølge Dagens Industri.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag