*Nettavisen* Nyheter.

Fetere enn Star Wars

Vi dro til Paris for å prøve skytespillet «Red Steel» til Nintendos nye spillmaskin.

19.10.06 09:55

PARIS (Spillmagasinet): «Red Steel» er det første førsteperonssskytespillet til Wii og handler om en fyr som skal redde kjæresten sin fra den japanske mafiaen.

For å gjøre det må han plaffe ned og fekte mot diverse gangstere og annet rask i både Los Angeles og Tokyo.

Video:Se traileren til spillet.

Vi ble nylig invitert hjem til utviklerne i Paris for å teste spillet, og det vi fikk se var litt både og. Selve spillet virker bra og det er gøy å spille med Wii-kontrollen, men styringen er ganske vanskelig.

Se skjermbildene fra spillet i bunn av artikkelen.

Vanskelig sikting

Selv etter to-tre timer sammen med spillet hadde jeg trøbbel med å sikte. Kontrollen er utrolig sensitiv, selv på den laveste innstillingen fløy siktet rundt som om det skulle fått betalt for det.

Heldigvis ser det ut til å være en vanesak, for jeg var mye mindre dårlig på slutten av dagen enn da jeg begynte. Og de fleste av de andre som var på besøk fikk etter hvert stålkontroll på siktet.

Kule sverdkamper

De mye omtalte sverdkampene er derimot lette å styre og veldig underholdende.

«Selv etter to-tre timer med spillet hadde jeg trøbbel med å sikte.»

Jeg fikk både prøve noen av de lette og noen av de mer utfordrende kampene, og det tok ikke lang tid før jeg hoppet rundt på gulvet, viftet med kontrollen og trodde jeg var samurai.

I sverdkampene styrer du figuren med den venstre kontrollen (Nunchuk-en) og sverdet med den høyre (Wiimote-en). Vil du for eksempel slå et slag som går ovenifra og ned, gjør du enkelt og greit den bevegelsen med Wiimote-en.

Du har kun tilgang på et begrenset antall slag, men Ubisoft lover at utvalget er så stort at du aldri går lei. I tillegg kan du visstnok lære deg ulike angrepskombinasjoner, men de var ikke implementert i versjonen vi testet.

Mye skyting

Da vi spilte rakk vi blant annet innom en svær hangar, en kontorbygning og et parkeringshus, og samtlige nivåer var fulle av fiender. De kom fra alle kanter og visste hvordan de skulle bruke et våpen, du kan med andre ord ikke bare løpe på og skyte.

«Sverdkampene er derimot lette å styre og veldig underholdende.»

Du må hele tiden gjemme deg bak ulike gjenstander, og ofte må du lage gjemmestedene selv. For eksempel kan du dytte bord og lignende gjenstander overende ved hjelp av Nunchuk-en.

Heftige våpen

Figuren din vet heldigvis hvordan han skal hanskes med skumle fiender, og han har tilgang på et imponerende våpenarsenal. Alt fra hagler og til maskinpistoler er med, og samtlige deler ut mye skade.

Du kan også bruke granater og andre eksplosiver, og i vanlig Wii-tradisjon holder det ikke å bare trykke på en knapp for å for eksempel kaste granaten. Istedenfor må du gjøre en kastebevegelse med Nunchuk-en.

Ikke veldig pent

Teknisk er «Red Steel» alt annet enn imponerende. Selv om omgivelsene er godt designet og artige å løpe gjennom, er det ikke til å stikke under en stol at spillet ikke er så veldig pent grafisk.

Omtrent samtlige skytespill på Xbox (ja, til og med det første «Halo») er flottere enn det her, så alle grafikkelskere bør styre langt unna «Red Steel».

Vi andre kan, forutsatt at det er jeg og ikke kontrolloen som er teit, glede oss til det om ser ut til å bli en utfordrende og underholdende actionfest på Wii..

«Red Steel» lanseres sammen med Wii den 8. desember.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.