Fiasko for børsnoviser

Alle de nye selskapene på Oslo Børs den siste tiden har falt i verdi, og de har gjort det svakere enn markedet. Kundene til ABG Sundal Collier har fått "gleden" av å være med på alle

19.05.08 00:54

Når et selskap skal børsnoteres, gjøres det som regel en emisjon av nye aksjer og eventuelt et salg av eksisterende aksjer fra innsidere i forkant.



Prisingen av aksjer i disse transaksjonene innebærer at flere forhold må avveies. De eksisterende aksjonærene vil på den ene siden ha en høyest mulig pris, spesielt hvis de selger aksjer.



En høy pris blir også et "bevis" på suksess og gir god PR.



På den andre siden gir det dårlig PR hvis man ikke klarer å gjennomføre transaksjonen til den prisen man satser på, og dessuten sliter det på imaget hvis misfornøyde nye aksjonærer opplever at aksjene faller i verdi etter at det har kommet inn.



Utviklingen for de tre selskapene som er kommet inn på Oslo Børs etter at børstørken tok slutt i fjor, tyder på at ledelsen, eierne og rådgiverne har vært for grådige.



Både NextGenTel, Norwegian og Opera ligger nå lavere i kurs enn det investorene betalte i forkant av børsnoteringen.



Og like ille: Alle aksjene har gjort det klart svakere enn Oslo Børs generelt.



Bredbåndselskapet NextGenTel gjennomførte sin emisjon 9. februar. Tilsynelatende var det her man slet mest med å få inn penger, og kursen havnet i den nedre enden av det som på forhånd var indikert.



Likevel har aksjen falt ytterligere 4 prosent. Det høres ikke så ille ut, men i samme periode har Oslo Børs hovedindeks steget 15 prosent.



Tilrettelegere for NextGenTel var First Securities og ABG Sundal Collier.



En drøy uke etterpå, 17. desember, hentet flyselskapet Norwegian inn penger på 32 kroner pr. aksje, noe som var nær toppen av det som var indikert. Denne aksjen har falt hele 31 prosent i etterkant, etter å ha kommet med svakere signaler enn ventet om lønnsomheten i selskapets lavprissegment.



Utviklingen for Norwegian er klart verst, ikke minst når man tar hensyn til at børsen i samme periode har steget 19 prosent.



Tilretteleggere for Norwegian var ABG Sundal Collier og Enskilda Securites.



Den tredje emisjonen de siste månedene kom for halvannen uke siden, da Opera Software 10. mars hentet inn penger på kurs 10 kroner. Nå er kursen 9 kroner, så kursfallet er på 10 prosent. Her er det litt tidlig å dømme, siden børsen også har falt med 5 prosent i samme periode. Men Opera har altså falt dobbelt så mye som markedet.



Opera-emisjonen ble tilrettelagt av ABG Sundal Collier og Enskilda Securities.



Dermed har kundene til ABG Sundal Collier fått "gleden" av å være med på alle tre nedturene.



Underskudd

Alle disse tre selskapene har stort sett gått med underskudd de siste årene, og er derfor vanskelige å verdsette ut fra løpende inntjening.



Dette kan gjøre det mer fristende å legge seg hardt frempå med verdivurderingene.



Uansett har investorene som ble med på disse transaksjonene ingen grunn til jubel - foreløpig i alle fall.



Kommer flere

Investorene får mange muligheter til å prøve å være med på flere børsintroduksjoner fremover. Etter total tørke frem til i desember i fjor, er det nå kø av selskaper som skal på Oslo Børs.



Blant selskapene som trolig er på Oslo Børs snart, finner vi for eksempel Catch Communications (konkurrent av NextGenTel), Mamut, Cermaq og Yara.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag