RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Martin Lundsvoll (Romerikes Blad)

Fikk 710 kroner i bot - krever 1200 fra EuroPark

Sist oppdatert:
«Parkering er kun tillatt for kunder til Handelsbanken», sto det på skiltet. Pål brukte minibanken, men fikk likevel bot.

Pål Klethagen (35) tapte parkeringsklagesaken, men vedkjenner seg ikke kravet på 710 kroner. Han klager over saksbehandlingen, og fremmer motkrav mot EuroPark fordi han har brukt så mye tid på saken.

Klethagen synes han har vært utsatt for en urimelig behandling i en parkeringssak utenfor Veiberg på Jessheim, skriver Romerikes Blad.

Han utelukker ikke at saken havner i forliksrådet, ja kanskje sågar i rettssalen, fordi EuroPark argumenterer i henhold til helt ny skilting på stedet.

Besøkte to nabobygg
En travel ettermiddag i 2011 skulle Jessheim-mannen utføre to ærender, i Handelsbanken og ved stedets postkontor.

- Jeg skulle innom posten for å hente ei pakke, og jeg ville ta ut penger i Handelsbankens minibank, som ligger like i nærheten. Jeg anså det helt unødvendig å foreta to forskjellige parkeringer.

Et skilt ved parkeringsplassen utenfor banken inneholdt blant annet følgende tekst: «Parkering er kun tillatt for kunder til Handelsbanken eller for motorvogn med gyldig tillatelse».

Klethagen var først innom Posten, minutter senere benyttet han Handelsbankens minibank.

- Jeg ble svært overrasket da jeg var ilagt såkalt «kontrollavgift» på 710 kroner, siden teksten på skiltet tilsa at det var tillatt å parkere for bankens kunder. Det sto ingen ting om avgrensede klokkeslett.

Han har lagt fram dokumentasjon for sitt besøk i minibanken.

Satte opp nytt skilt
Skilting og oppmerking skal ifølge regelverket utføres slik at en normalt oppmerksom fører vil forstå sine rettigheter og plikter.

- Det kan ikke sies å være tilfelle her. Teksten er uklar og upresis.

Det hører med til historien at Handelsbanken siden har satt opp nytt skilt.

- Nå opplyses at parkeringen kun gjelder bankens kunder fram til klokka 17, og at en må få P-bevis av banken.

Klethagen synes det taler for seg at det er satt opp skilt med en langt mer forklarende tekst, etter at han fremmet sin klage.

Reagerer på beløpet
Jessheim-mannen reagerer også på avgiftens størrelse, skriver rb.no

- I standardvilkårene som parkeringsklagenemnda opererer med heter det at «kontrollavgiften ikke bør overstige størrelsen på parkeringsgebyret etter forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr», det vil si 500 kroner.

Klethagen vedkjenner seg ikke kravet. Siden han har brukt mye tid på klagesaken krever han EuroPark for 1.200 kroner.

Utenfor åpningstida
EuroPark har avvist klagesaken under henvisning til at Klethagen parkerte bilen sin på en plass som er forbeholdt Handelsbankens kunder mellom klokka 09 og 15.

Utenom åpningstida er det ikke tillatt å parkere uten gyldig tillatelse synlig i frontruta.

«De ble ilagt klokka 15.21, som klart er utenfor bankens åpningstid. Vi anser dermed kontrollavgiften for korrekt ilagt», heter det i svaret. Andre Jansen i sekretariatet for Parkeringsklagenenmnda sier at det sikkert kan være surt for Klethagen å bli ilagt bot, men at han har ikke holdt seg til bestemmelsene.

- Det har kommet opp nytt skilt på stedet, kan ikke det tolkes som at det gamle hadde en tekst som lett kunne misforstås?

- Hvis en parkering er skiltet som ren kundeparkering så gjelder det – og intet annet hvis kunden og parkeringsselskapet velger å stå på det.

- Hva med avgiften på 710 kroner. Er ikke den vel høy?

- Avgiftene blant våre medlemmene varierer fra 300 til 710 kroner. I regelverket står det at avgiften bør være 500 kroner, men ikke at den skal være det.

Mener parkeringsbøtene er for høye
Forbrukerombudet har i flere år påpekt at de mener flere private parkeringsselskaper har for høye bøtesatser.

- I mange tilfeller ser vi at sanksjonen ikke står i rimelig forhold til overtredelsen. Dette må nå reguleres slik at parkeringsselskaper ikke kan ilegge store kontrollavgifter for små overtredelser, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ifølge Forbrukerombudet finnes det flere tilfeller der man kan stille spørsmål om størrelsen på kontrollavgiften er rimelig sett i forhold til forseelsen som gjøres av bilføreren.

- Vi ser særlig at det reageres der forbruker har glemt å trekke lapp ved gratisparkering og der forbruker faktisk har betalt for parkering, men marginalt har oversitter tidsfristen. I slike tilfeller står ikke en kontrollavgift på 700–800 kr i rimelig forhold til overtredelsen, mener Nergård.

Samferdselsdepartementet har i flere år jobbet med å innføre nye, felles regler for private og kommunale parkeringsselskap.

- Det bør innføres en generell regel om at sanksjonen må stå i et rimelig forhold til overtredelsens art.

I tillegg støtter jeg at det innføres en lavere sats som skal brukes for mindre alvorlige brudd, som for eksempel ved overtredelse av vilkår ved gratisparkering. Forbrukerne reagerer med rette på dagens praksis, mener Gry Nergård.

Les flere nyhetssaker fra rb.no her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere