Fikk ikke varene

Har du bestilt varer over internett, men ikke sett noe til dem? Sjekk hva slags rettigheter du har her.

31.01.06 09:38

Svein Engebretsen er en av våre eksperter. Han er utdannet jurist, og jobber som direktør i Forbrukertvistutvalgets sekretariat. Han kan svare deg på alt om forbrukerkjøp, angrerett og håndverkertjenester.

Nylig fikk Engebretsen et spørsmål i ekspertpanelet om en svært vanlig problemstilling: Hva slags rettigheter har du hvis varene du bestiller over internett ikke dukker opp?

SPØRSMÅL:
Jeg har bestilt og betalt noen klær over nett, men pakken har enda ikke kommet, etter 2 mnd! Har prøvd å ringe og sende mail til nettbutikken, men får aldri svar. Hva kan jeg gjøre?

Hilsen Cecilie

SVAR:
Hei!

Har du kjøpt med MasterCard eller lignende kredittkort kan du la være å betale regningen fra kortselskapet som gjelder klærne. Du må da skrive til kortselskapet og forklare hvorfor du ikke vil betale.

Du kan ellers be Forbrukerrådet om hjelp. Forbrukerrådet kan legge press på selger til å levere. Dersom det ikke hjelper, kan Forbrukertvistutvalget fatte et vedtak i saken som kan tvangsinndrives. Da vil du få pengene dine tilbake om da nettbutikken fortsatt eksisterer. Forsøk først dette med kredittkort, eller ta kontakt med Forbrukerrådet. De hjelper deg!

Forbrukerrådet har telefonnummer 815 58 200.
Eller formuler et klagebrev med Forbrukerrådets ”Klikk og klag” her .

Hilsen Svein Engebretsen

Send inn flere spørsmål til ekspertpanelet her.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.