*Nettavisen* Nyheter.

Fikk nok av litauerne som aldri kunne betale for seg

Jonas Sjøasæther Holm på bilferga «Svanøy» sørget sist uke for at et litauisk firma havnet på Fjord1 sin «svarteliste». Nå blir de avkrevd betaling på fergekaia før de slippes om bord i rederiets ferger. Foto: Tidens Krav

Nå får litauerne ikke kjøre om bord i Fjord1 sine ferger uten at de betaler på forhånd.

Tidens Krav: Fergekaptein Jonas Sjøasæther Holm på «Svanøy» sørget sist uke for at et litauisk firma ble «svartelistet».

Årsaken er at sjåførene på selskapets biler ved gjentatte anledninger har hevdet at de ikke har hatt penger til å betale fergebillett som for en storbil gjerne beløper seg til fem-seks hundre kroner.

– Dette er noe vi opplever ganske ofte, gjerne flere ganger i uka, forteller Jonas Sjøasæther Holm til Tidens Krav.

Så sent som tirsdag i forrige uke skjedde det igjen. Under overfarten mellom Vestnes og Molde – der «Svanøy» nå går som reserveferge mens en av de faste fergene er på verksted – hevdet den litauiske sjåføren at han ikke hadde penger.

Måtte slippes i land

– Da vi kom til Molde måtte vi bare slippe ham i land uten at det var blitt løst billett. Det skyldes at han sto foran og sperret for en buss med passasjerer. Jeg ønsket ikke at disse skulle bli skadelidende ved at vi holdt ham tilbake, forklarer Holm.

Ettersom det ikke er første gang at mannskapet oppdager en tungbilsjåfør med manglende betalingsvilje eller betalingsevne når de er midtfjords, tok Holm kontakt med kommersiell leder Tor Kristoffersen i Fjord1.

Han er ansvarlig for «Fergepakke Romsdal», og sørget umiddelbart for å sende ut varsel på e-post til alle fartøyene i Fjord1.

Navngitt firma

I denne meldingen blir det litauiske firmaet navngitt. Dessuten er firmaets logo vedlagt slik at fergemannskapene lettere skal kunne identifisere kjøretøyene mens de står på fergekaia.

Samtidig gir Kristoffersen beskjed om at det skal tas forhåndsbetaling før trailerne får kjøre om bord.

Dersom sjåføren ikke kan eller vil betale, skal ikke bilen tas om bord. Om nødvendig skal fartøyene kontakte politiet.

– Vår erfaring er at det ofte hjelper å fortelle at vi om nødvendig vil kontakte politiet, sier Kristoffersen til Tidens Krav.

Han legger til at det i en del tilfeller også har forekommet at mannskapene har nektet traileren å kjøre i land. I stedet har de fraktet kjøretøy og sjåfør tilbake dit fergeturen startet.

Det bekreftes av andre fergeførere som TK har snakket med. Eksempelvis er dette skjedd flere ganger mellom Halsa og Kanestraum.

I slike tilfeller tar det som regel ikke så lang tid før det enten kommer penger på bordet, eller så tryller sjåføren fram et gyldig kredittkort.

Måtte betale for to

Slik håndtering er heller ikke ukjent for Jonas Sjøasæther Holm. Han vurderte selv å gjøre dette sist tirsdag, og utelukker heller ikke at det vil bli gjort i framtida dersom noen med dårlig betalingsvilje skulle lykkes å komme om bord.

Det hører for øvrig med til historien at det dagen etter dukket opp en ny bil fra det litauiske firmaet på fergekaia. Sjåføren var slett ikke interessert i å betale før han slapp om bord, skriver Tidens Krav.

Han ble da fortalt at ombordkjøring ville bli nektet. Stemningen ble ikke bedre akkurat da han ble avkrevd betaling også for kollegaens bil som hadde passert gratis dagen i forveien.

Da han skjønte at det ikke nyttet, kom han fram med kredittkortet og fikk skyss over fjorden.

Bevisst spekulasjon

– Vi tror helt klart at enkelte spekulerer i dette, og håper nå å sette en stopper for uvesenet, sier Jonas Sjøasæther Holm til Tidens Krav.

Han får støtte i dette synet av kommersiell leder for «Fergepakke Nordmøre», Odd Reidar Ormåsen.

Han mener problemet hadde større omfang for tre-fire år siden, men nå synes det som om det har tatt seg opp igjen.

Derfor mener han det er riktig av rederiet å skjerpe fergemannskapets oppmerksomhet og stoppe de aktuelle kjøretøyene allerede på fergekaia.

Er de først kommet om bord og ferga er lagt fra kai, er det ikke lett å takle en situasjon der sjåføren attpåtil kanskje ikke skjønner eller vil skjønne et ord av det som blir sagt til ham. Kapteinen skal også ta hensyn til øvrige passasjerer og blant annet sørge for at ferga holder ruta.

Les flere saker hos Tidens Krav.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.