RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fikk parkeringsbot uten grunn

Foto: Vidar Bakken
Parkeringsvakten fra Q-Park fant det for godt å bøtelegge en bil som sto lovlig parkert på offentlig vei.

(Akersposten): – Jeg sto parkert i Gulleråsveien i Oslo. Da jeg kom tilbake til bilen, hadde jeg overraskende nok fått bot for feilparkering, selv om det er lov å parkere i veien. Overraskelsen ble ikke mindre da jeg så at det var Q-Park som sto for innkreving av boten, sier Geir Hågen Karlsen.

Karlsen er vararepresentant til Stortinget fra Oslo Frp og har i flere sammenhenger satt kritisk lys på parkeringsselskapenes praksis og konsekvensene for bilistene. Blant parkeringsselskapene som har fått hard kritikk, er Q–Park. Nå ble han selv offer for selskapets praksis.

– Dette er jo ren bandittvirksomhet når de prøver å drive inn penger på offentlig vei, hvor jeg til og med står lovlig parkert. Jeg er garantert ikke den første. Det er sikkert mange titalls som har opplevd det samme og som ikke orker å klage. Alle vet hvor mye tid og unødig irritasjon det medfører, sier Karlsen til Akersposten.

– Vi må få slott kloa i bransjen. Det er altfor mye snusk og uryddighet blant parkeringsselskapene, fortsetter han i en kommentar til Nettavisen.

Ingen forklaring

Gulleråsveien går forbi Hemingbanen, hvor Q-Park driver sin virksomhet. Parkeringsselskapet har tydeligvis blitt noe ivrig da parkeringsvakten har fortsatt ut av området og nedover Gulleråsveien.

(Saken fortsetter under bildet.)

Karlsen har etter klagen fått ettergitt boten.

– Parkeringsvaktene kan regelboka på rams når de tar noen, så det er helt usannsynlig at de «misforstår» når de ilegger bot på offentlig vei. Her tar de åpenbart sjansen og håper å komme unna med det.

Skal stramme inn

Han er altså selv vararepresentant på Stortinget og har et godt samarbeid med statssekretær Bård Hoksrud (Frp), som jobber fram et forslag som skal stramme inn og regulere parkeringsselskapenes virksomhet.

– Nå har det vært så mange spesielle saker fremme i media om disse selskapenes ulike praksis. Oslo Frp fremmet derfor i høst et forslag for å stramme inn reglene for private selskaper. Samferdselsdepartementet har utarbeidet og sendt ut et forslag til lovendring som nå ligger i øvrige departementer til høring. Saken vil forhåpentligvis bli lagt ut til offentlig høring i februar, opplyser Karlsen.

Har du fått en parkeringsbot du ikke forstår? Del din historie i vår protokoll her!

«Bukken og havresekken»

Et av de viktigste områdene blir å regulere Parkeringsklagenemndas virksomhet.

– Som jeg tidligere har belyst så kan vi ikke ha en klagenemnd som fungerer slik den er i dag. De aller fleste klagesaker bli avgjort og avslått i nemndas sekretariat, uten at de blir sendt videre til selve nemnda. Leder av sekretariatet og saksbehandlere er alle ansatt i et advokatkontor som til alt overmål er juridisk rådgiver for parkeringsselskapenes bransjeorganisasjon. Det sier seg selv at dette blir «bukken og havresekken», sier han.

– I det siste har vi da også fått se flere skrekkeksempler på hvordan sekretariatet behandler bøtelagte bilister. De klarte ikke en gang å gi medhold til en bilist som helt åpenbart hadde synlig parkeringsbevis i frontruten. Denne saken har for øvrig fått stor oppmerksomhet i media. Vi må få på plass en uavhengig og nøytral organisasjon som skal behandle disse klagesakene, sier Karlsen.

Endre bøtesatser

Han viser også til at selskapene har lagt seg på det han mener er en urimelig høy bøtesats og at parkeringsvakter slår til med én gang parkeringstiden på billetten går ut.

– I forslaget som legges fram vil man samkjøre offentlige og private satser. Det er urimelig at parkeringsselskapene fritt skal bestemme de høye satsene for feilparkering eller overtredelse av tiden. For å slippe at parkeringsvakter skal «ligge i buskene» og ta dem som er noen minutter over tiden, ligger det i forslaget også en differensiering av bøtesatsene med hensyn til hvor lenge man har gått over tiden. Alt dette er tiltak som jeg er overbevist om vil dempe konfliktnivået mellom bilister og parkeringsselskapene.

Q-Park svarer

Akersposten har stilt følgende spørsmål og fått svar på mail fra Q-Park ved markedsdirektør, Kjetil Bratseth:

– Geir Hågen Karlsen blir bøtelagt på offentlig vei hvor han til og med står lovlig parkert. Han får etter klage ettergitt boten, men uten forklaring på hvorfor han er bøtelagt. Hvorfor?

– Q-Park skal ikke kontrollere eller ilegge kontrollavgifter på offentlig vei. Vår overvåking skal kun skje på områder hvor vi har driftsansvar. Kontrollavgiften i dette tilfellet er åpenbart feil ilagt og uten juridisk grunnlag. Dette er sterkt beklagelig. Vi er helt enig i at vår saksbehandler i dette tilfellet skulle bekreftet dette og videre beklaget situasjonen. Vi gjennomgår rutinene med vår klagebehandling for å sikre et mer utfyllende svar til kunder.

– Karlsen mener dette er en bevisst policy hos Q-Park. Bøtelegg og se hva som skjer. Kommentar?

– Vi avkrefter på det sterkeste at dette er en bevisst policy. Betjentene skal kun ilegge kontrollavgifter på korrekt grunnlag. Vi har en klageavdeling som fanger opp eventuelle feil som blir gjort ved ileggelse. Klagen ble behandlet dagen etter at den var mottatt og det ble da sendt brev med bekreftelse på at kontrollavgiften ble frafalt. I slike tilfeller blir dette også tatt opp med den enkelte betjent for å unngå at vedkommende begår samme feil i fremtiden. Vi oppfordrer alle som mener de har fått en feilaktig kontrollavgift av Q-Park til å sende en klage til vår klageavdeling.

– Har dere mange slike saker hvor deres ansatte beveger seg rundt på offentlige områder og bøtelegger bilister, også de som står feilparkert?

– Nei, Q-Park skal ikke kontrollere eller ilegge kontrollavgifter på offentlig vei. Det er svært sjelden vi avdekker saker med denne problemstillingen. I dette konkrete tilfellet er det behørig å nevne at området vi skal kontrollere er rett ved den aktuelle parkeringen.

– Har Q-Park noen form for premiering til de «flinkeste» ansatte som ilegger flest bøter?

– Nei, våre kontrollører oppnår ingen premiering med bakgrunn i antall ilagte kontrollavgifter.

Les flere saker på Akersposten her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere