RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Filmreklame vant uten Thomas Gjertsen

Sist oppdatert:
Filmreklamen for "Kvinnen i mitt liv" ble kjørt med en interaktiv superbanner på nettet, uten at Thomas Gjertsen trengte å vise seg. - Suveren vinner, mener Sølvtaggens jury.

Det var en svært treig september for Sølvtaggen helt til juryleder Jostein Borgmo kjeftet på sine reklamekollegaer gjennom Propaganda.

Etter at Borgmo konstaterte at det finnes mye god nettreklame som aldri meldes på Sølvtaggen, strømmet bidragene inn på overtid.

Til slutt endte det med 20 innsendte nettreklame-kampanjer i september, det høyeste antallet i Sølvtaggens korte historie.

Men til tross for den harde konkurransen, pekte det ifølge juryen seg ut en soleklar vinner. Det ble det første av to innsendte bidrag fra filmen "Kvinnen i mitt liv" med Thomas Gjertsen i hovedrollen.

I denne første i en annonseserie på flere, får vi ikke møte hovedrolleinnehaveren "Jacob" (Thomas Gjertsen) i det hele tatt. Resten av persongalleriet benyttes til å bygge bro fra film til publikum via annonser. Nettannonsen er musestyrt slik at brukerne selv har kontroll over avspillingen av videoer.

Annonsen ble kjørt i forkant av all annen annonsering for den norske spillefilmen. Vi møter fem personer i supperbanneret som snakker om en hovedrolleinnehaver og først i oppfølgeren, som også er sendt som bidrag til Sølvtaggen i september, blir vi offisielt introdusert for Jacob.

Juryen uttaler blant annet dette om vinnerbidraget som er produsert av Kroma, men også involverer tre andre aktører, Filmkameratene, SF Norge og VG Nett.

* "Prøv å få til dette i en annen kanal!"

* "Dette er så utrolig enkelt og pent løst. 5 personer titter på deg, ikke noe klikk her, men likevel får du lyst til å se hva som skjer hvis du beveger musen over annonsen. Så begynner de å snakke. Og jeg lytter. Til alle fem. Nå skal jeg se filmen, dette er bra reklame!"

* "Enkel idé og enkel kampanje, men bra! Skaper nysjerrighet og oppmerksomhet om produktet. Scorer høyt fordi den viser at interaktive annonser ikke behøver å være kompliserte."

Sølvtaggen-juryen kåret dessuten to utfordrere blant alle de 20 bidragene. Begge var annonsekampanjer for Telenor som til sammen hadde sendt inn seks bidrag:

1. Online ADSL - Rushtrafikk

2. Telenor Spamfilter

Vinnerteamet til Kvinnen i mitt liv består av:

Kroma: Joachim Jørgensen, Johan Telstad og John Berland.

SF Norge: Heidi Nybø og Charlotte Bohwim

Filmkameratene: John M. Jacobsen, Sveinung Golimo og Lars Espen Bakke.

VG Nett: Ole Sandbo og Pål Bråtelund

Her er hjemmesiden til filmen, inkludert den interaktive reklamen

Sølvtaggen arrangeres av INMA og Propaganda i samarbeid med MSN.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere