RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Finn roen i ferien

Sjekk hvordan du stresser ned og kommer i feriemodus. Nå!

(SIDE2): Du har ferie, men klarer ikke å slappe av likevel? Her er tipsene som forhåpentligvis kan hjelpe deg med å stresse ned og koble ut hverdagens mas, jag og tanker om hva du skulle ha gjort på jobben eller hjemme.

1. Skru av mobilen

Ringer mobilen din ustanselig fordi folk ikke vet at du har ferie? Skru den av noen dager da vel, eller vær selektiv på hvilke telefonsamtaler du tar og ikke. Kjenn hvor befriende det kan være å ikke være tilgjengelig til enhver tid.

2. Les en avslappende bok

Lev deg inn i en annen verden mellom to permer. I litteraturens verden kan du forsvinne ut av hverdagen en stakket stund. Dessuten stimulerer du fantasien og utvider ordforrådet ditt.

- I ferien kan selv de tyngste bøkene virke overkommelige, sier bokansvarlig for den skjønnlitterære avdelingen hos Tannum, Arild Rekdal. Her er hans to gode anbefalinger for hyggelig ferielesning;

«Brooklyns dårskap» av Paul Auster og «Mandelplukkersken» av Simonetta Agnello Hornby.

3. Gå lange turer

Å gå tur i skog og mark skal visstnok gjøre underverker for kropp og sjel. Gå en rolig tur og hør på skogens lyder, eller sett deg ned ved et stille vann og hør på en meditasjons cd. For eksempel: «Meditasjon - Indre stillhet» 190 kr.

Eller «Instruksjon i tre avspenninger» 190 kr. Begge fra Yogaskolen i Oslo og fåes kjøpt på blant annet Tannum bokhandel.

Les også:Guiden til et bedre liv

Stress ned med farger

Stress ned og få kontroll

4. Hør på musikk

Det finnes forskning som tyder på at musikk kan bedre læring, plantevekst, melkeproduksjon, immunforsvaret og den generelle helsen. Undersøkelser har vist at det er en positiv sammenheng mellom fysisk prestasjon og energisk musikk som man liker. Rolig, seditativ musikk som flyter med jevn rytme, senker puls og blodtrykk og reduserer muskelspenninger og nervøsitet. Slik musikk brukes gjerne i behandling av både fysiske og psykiske lidelser, ifølge boka «Overskudd til livet».

5. Få nok søvn

Det er viktig å sove nok, og i ferien bør du i hvert fall få åtte timer hver natt. Studier viser at søvn har mye å si for immunforsvaret ditt, og at du trenger å sove nok også om sommeren.

Lite søvn gjør ufør

Sov deg slank

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere