*Nettavisen* Nyheter.

Fire av ti trener på tom mage

Foto: Crestock

Og de som trener mest, synder oftest.

14.01.10 10:34

(SIDE2): Olympiatoppen har et klart budskap for det nye året til aktive nordmenn: Tren riktig i 2010!

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

- Nordmenn trener som aldri før, men kunne hentet ut mye større utbytte av treningen hvis de spiste riktig i forbindelse med treningen, sier Jarle Aambø, toppidrettssjef i Olympiatoppen, i en pressemelding.

Dårlig kunnskap
Ifølge en fersk undersøkelse står det dårlig til med nordmenns kunnskap på dette området. Undersøkelsen ble gjennomført av TNS Gallup på vegne av TINE i desember 2009.

Tre av ti nordmenn har som nyttårsforsett å trene mer i 2010. Aambø håper de tar hans råd med på veien. Undersøkelsen viser at 7 av 10 nordmenn trener minst én gang i uken. Olympiatoppen mener at mange kunne fått større utbytte av treningen. Det er nemlig en vesentlig sammenheng mellom når og hva man spiser og hvilket utbytte treningen gir.

Disse synder mest
Undersøkelsen viser at syv av ti mener det å spise og drikke i forbindelse med trening har en positiv effekt på treningsresultatet. Det er flest yngre mennesker som mener dette har en meget stor effekt på treningsresultatet. Likevel er det om lag fire av ti som svarer at de jevnlig trener på tom mage, dette utgjør nesten 1,5 millioner nordmenn. Og det er de som trener tre ganger i uken eller oftere som synder mest. Over 20 prosent av disse trener alltid eller ofte på tom mage.

30 minutter etter
Ifølge Olympiatoppen er det viktig å få i seg riktig næring innen 30 minutter etter trening. Da er nemlig kroppens celler ekstra åpne for å ta til seg næring, og det er viktig å fylle på med karbohydrater, proteiner og væske. Dette er det kun om lag fire av ti som faktisk gjør, ifølge undersøkelsen.

20 prosent i undersøkelsen mener også at det er vanskelig å vite hva som er best å spise i forbindelse med trening.

Riktig næring
- Når du skal trene er det viktig at kroppen har riktig og nok energi til å gjennomføre treningen uansett hvilket nivå du er på. Underveis er det viktig å erstatte væsketapet. Ikke minst er det viktig å hjelpe kroppen med å bygge seg opp igjen med en gang treningen er avsluttet, Da vil du få mer overskudd på treningen, du får kreftene raskere tilbake etterpå og musklene får byggesteinene de trenger til vekst og vedlikehold, sier Christine Helle, fagansvarlig ernæringsfysiologi ved Olympiatoppen.

Ny produktserie
For å gjøre det lettere for nordmenn å spise riktig i forbindelse med trening, har TINE i samarbeid med Olympiatoppen utviklet en serie treningsmat- og drikke som skal dekke kroppens behov for næringsstoffer uansett aktivitetsnivå.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.