*Nettavisen* Nyheter.

Fire er bedre enn tre

Barbering er big business. Nå kommer en ny høvel med fire blader. Men ikke fra Gillette. Dermed skummer det i markedsavdelingene.

20.06.08 11:05

Det er ganske nøyaktig fem år siden Gillette lanserte sin Mach3 for mannfolk verden over. Høvelen med tre blader feide alle av banen – inkludert norske Ruud & Rye. Det var simpelthen ingen som kunne matche verken produktet eller markedsføringsmaskinen.

Gillette brukte nærmere fem milliarder kroner på å utvikle Mach3.

Men investeringen har kastet av seg. Hvert år selges det to milliarder Mach3-høvler og pengene fosser inn i Gillette-kassen, ifølge Wall Street Journal Europe.

Det er rivalen Schick som nå tar tet i barberingskrigen. Senere i år lanserer de det som tilsynelatende er verdens første barberhøvel med fire blader. Selv mener de at fire blader gir enda tettere barbering. Produktet – som får navnet Quattro – har et hode som måler en centimeter fra langside til langside.

Spørsmålet er om Schick når frem med sitt budskap. Noen eksperter mener at en økning i antall blader til syvende og sist mister sin effekt – og kanskje tvert i mot forårsaker økt hudirritasjon.

Uansett, selskapet må regne med å bruke minst 800 millioner kroner bare på lanseringen i USA. Reklamekampanjen vil forsøke å overbevise velværebevisste unge menn om at Quattro presterer bedre enn Mach3. Schick prøver seg altså på en slags teknisk knock-out.

Gillette har ingen planer om å overgå de fire bladene. Ennå.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.