*Nettavisen* Nyheter.

Fisk, tran eller kapsler?

I alle år har vi fått høre at vi skal drikke tran. Men er det like greit å spise fisk eller omega 3-kapsler?

23.02.06 21:32

Tranen skal holde forkjølelsen vekk, hindre hjerte- og karsykdommer og kanskje til og med gjøre oss klokere?

Men ikke alle av oss er like glade i transmaken. Kan vi erstatte tranen med omega 3-kapsler? Eller er det like greit å spise fisk?

- Fete fiskeprodukter er en god kilde til omega 3, sier forskningssjef Livar Frøyland ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES).

Fet fisk inneholder mye omega 3
NIFES har regnet ut hvor mye omega 3 du får i deg ved å spise én brødskive med makrell i tomat. Analysen viser at du får om lag dobbelt så mye omega 3 sammenlignet med å drikke en skje tran. Også en porsjon sardiner og røket laks gir deg mer omega 3 enn tranen.

Men ikke alle av oss spiser mye fet fisk. Da er kosttilskuddet nyttig. Men hvor gode er kapslene?

Lange omega 3-fettsyrer best
Det er ikke likegyldig hva slags omega 3 som du finner i kapslene.

Ifølge NIFES er det de lange omega 3-fettsyrene som finnes i fisk- og sjømat som har de anerkjente helseeffektene med hensyn til hjerte- og karsykdommer og utvikling av funksjoner i hjernen.

Hva med tranen?
Barnelærdommen holder mål. Ifølge analysene til NIFES gir en barneskje med tran hver dag nesten dobbelt så mye omega 3 som kapslene – i tillegg er tran i flytende form mye billigere.

For en dagsdose må du ut med knappe 70 øre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.