Fjærkledd dinosaur med fire vinger

Denne skapningen kan være alle fuglers stamfar.

Anchiornis huxleyi hadde fire vinger og i tillegg vingelignende utvekster på hender og føtter.

Det viser et fossil funnet av en bonde i den kinesiske provinsen Liaoning, skriver tidsskriftet Nature .

Den fuglelignende og bittelille dinosauren viser at slike fjærkledde dyr levde for mer enn 150 millioner år siden, tidligere enn forskerne hittil har trodd. Anchiornis huxleyi var bare 10-20 centimeter høy.

Styrker teorien
Funnet kan styrke teorien at dagens fugler stammer fra dinosaurene, en teori som har hatt en del hull.

- Dette nye funnet gir oss en bekreftelse på at fugl-dinosaur-hypotesen er korrekt, og det støtter forestillingen om at fuglenes opphav er theropoder, en gruppe rovdinosaurer som omfatter Allosaurus og Velociraptor, sier forsker Xing Xu i et presseskriv fra University of Bristol, ifølge forskning.no.

De aller fleste forskere støtter teorien om at fugler er etterkommere av små kjøttetende dinosaurer, de har tross alt 120 fellestrekk som ikke finnes hos andre dyr.

Men et mindretall mener at fugler har utviklet seg parallelt med dinosaurene og at de har en felles stamfar med krokodillene.

- Brikkene faller på plass
Kinesiske forskere fant også flere fossiler hos bonden i Liaoning, blant annet en theropod, som har fellestrekk med dagens fugler.

- Disse eksepsjonelle fossilene gir oss dokumentasjon vi hittil har manglet. Nå faller brikkene på plass, sier Xu videre i presseskrivet, ifølge forskning.no.

Mer om Anchiornis Huxleyi hos Nature.

Reklame