RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fjorårets plattformhelter returnerer

Sist oppdatert:
”Ratchet & Clank” er det beste plattformspillet i nyere historie. Oppfølgeren vil snart være å finne i hyllene, og vi har testet en tidlig utgave.

Kattedyret Ratchet og robotvennen hans Clank har hatt litt problemer med å finne arbeid etter at de tok rotta på den onde Drek i det forrige spillet. Men ting forandrer seg når noen stjeler resultatet av et forsøk den kjempemektige Abercombie Fitzwidget står bak.

Ratchet og Clank blir leid inn for å finne denne gjenstanden, og underveis vil de to ha vært innom 20 verdener og møtt på en hel haug merkelige individer. Hvis det første spillet i serien kan brukes som målestokk, vil ”Ratchet & Clank: Going Commando” få en til å le flere ganger under hver eneste samtale.

Utgaven vi prøvde inneholdt tre baner, hvorav to var forskjellige småspill. I den ene skulle man slåss mot ulike fiender inne på en arena, mens den andre var et bilspill i beste ”Wipeout”-ånd. Det virker som Insomniac (utviklerne) har lagt stor vekt på ”spill inne i spillet”, for begge to hadde flere nivåer som alle tilbød ulike skruesummer hvis man vant/nedkjempet motstanderne. Skruene brukes forøvrig fortsatt til å kjøpe våpen og ammunisjon, og ”Ratchet & Clank: Going Commando” vil inneholder over 20 stykker. De vi så var mer kreative enn ”Ratchet & Clank” sine, noe som lover veldig godt. Blant annet inneholder spillet en slags hagle og noe som gjorde at små roboter fløy over hodene våre og skøyt det som var. En annen nyhet er at våpnene nå blir bedre etterhvert som man bruker dem. For eksempel vil maskingeværet kunne spytte ut enda flere kuler enn vanlig.

Bane nummer tre var av den vanlige sorten, og avslørte at utviklerne antakeligvis har en slags ”If it ain`t broken, don`t fix it”-mentalitet. Istedenfor å prøve seg på noe helt nytt (slik som «Jak II»), har Insomniac latt det som var bra være, løftet resten opp til samme nivå og lagt til noen bittesmå ting som bare øker spillgleden. Av nyheter kan jeg nevne et lite RPG-element som gjør at Ratchet tåler mer etterhvert som han får mer erfaring (les: drep alt du ser = mer helse) og runde planeter. På utgaven vi prøvde, måtte vi reise til utsiden av en planet for å ødelegge noen antenner. En artig avveksling fra de vanlige brettene hvor alt ligger på så å si samme nivå.

Blant tingene utviklerne har fikset på er vanskelighetsgraden (den er nå, tro det eller ei, enda høyere), kontrollen (Ratchet reagerer fortere) og at våpnene føles mye kraftigere. Alt i alt virker ”Ratchet & Clank: Going Commando” som en verdig oppfølger, og det blir spennende å se hvordan det klarer seg mot ”Jak II”. Antatt lanseringsdato er en eller annen gang i november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere