RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flat utvikling i tank

Sist oppdatert:
Stortankratene har kommet svakt ned den siste uken, og det ventes en flat trend på kort sikt før neste års lasteprogram kommer i markedet
Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe mener at ratene holdt seg relativt godt den siste uken tross fallende oljepris og lav aktivitet i markedet for VLCC'ene.

- Januar-laster er ventet å komme i markedet snart og med tonnasjetilgangen fortsatt stram ser rederne ut til å ha den beste hånden, skriver Bassøe.

De noterer imidlertid at fallende oljepriser i forkant av fredagens OPEC-møte skaper usikkerhet i markedet. Dette gjør at Bassøe ser en flat trend i markedet for denne uken. Ifølge Bassøe er det 24 VLCC'er meldt ledige i Midtøsten for de neste 30 dagene.

Ratene fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea kom ned 5 worldscalepunkter til ws 300 i løpet av uken. Det gir en timecharterinntjening på fortsatt meget sterke 217.000 dollar dagen.

Vestover falt raten 10 punkter til ws 220, som gir 192.000dollar dagen på t/c-basis. Fra Vest-Afrika til US Gulf falt ratene 30 punkter til ws 300 etter mangel på laster. Dagraten ligger på 200.000 dollar dagen.

Suezmax-markedet slet også med manglende aktivitet sist uke noe som ga tildels store fall i ratene. I det indre Middelhav og Svartehavet raste ratene fra ws 375 til ws 250. Dermed er dagratene nå nede på 112.500 dollar dagen. I Vest-Afrika falt ratene med 52,5 punkter til ws 317,5 som gir 112.000 dollar dagen.


Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier fire suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere