*Nettavisen* Nyheter.

Flere hører på Kanal 24

Kanal 24s lyttertall øker stadig, og lyttertallene for juli viser god fremgang får våre to landsdekkende kommersielle radioer.

11.08.05 14:29

Kanal 24 kunne i juli vise til en lytteroppslutning på 8,3 prosent. Dette er 1,9 prosent poeng mer enn for ett år siden. Dette gir kanalen en markedsandel på 4,6 prosent, som er en nedgang fra samme periode i fjor hvor de hadde 4,8 prosent. Det er derimot en fremgang på 0,3 prosent poeng fra juni i år.

Hører mer hver dag
Kanalen har også nå mer tålmodige lyttere. Mens kanalens lyttere i gjennomsnitt brukte 78 minutter på kanalen i juni, er tallet for juli oppe i 94 minutter.

- Det er tredje måneden på rad at Kanal 24 øker både i markedsandel og i lytteminutter. At våre lyttere bruker mer tid på oss en tidligere er en honnør til programskaperne som står på døgnet rundt for jobben sin, sier Radiosjef Jan Erik Pedersen i en pressemelding.

P4 også god fremgang
Også P4 opplever fremgang. Kanalen hadde en daglig oppslutning på 22,2 prosent i juli, mot 21 prosent i samme periode i fjor. Med dette har de økt markedsandelen fra 21,1 til 22,9 prosent.

- Dette viser at vi har fått noe igjen for arbeidet vi har lagt ned i å lage god sommer-radio til alle våre trofaste lyttere, sier P4-sjef Kalle Lisberg.

Tallene fra TNS Gallup viser også at NRK P1 har en liten tilbakegang sammenlignet med samme periode i fjor. Derimot har P2 en formidabel fremgang. Kulturkanalen har økt sin makrdsandel fra 3,8 til 5,2 prosent i løpet av et år.

Daglig oppslutning, mandag-fredag (tall for juli 2004 i parentes)

Radio totalt: 71,0 % (71,1 %)
NRK P1: 39,8 % (40,8 %)
NRK P2: 8,4 % (6,5 %)
NRK P3: 10,2 % (8,8 %)
P4: 22,2 % (21,0 %)
Kanal 24: 8,3 % (6,4 %)
Radio 1 Storby: 7,1 (6,2 %)
Lokalradio totalt: 15,0 % (14,8 %)

Ett prosentpoeng tilsvarer 40.408 personer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag