Gå til sidens hovedinnhold

Flere hundre deler på denne utedoen

- I fjor måtte vi bruke våtservietter fordi vanntanken frøs.

Hver eneste dag sørger mange hundre sjåfører for at kollektivtrafikken i Oslo og resten av landet går som den skal. På Oslo Bussterminal er det vanligvis mer enn 1000 avganger hver dag.

De siste årene har det likevel bygget seg opp en konflikt mellom bussjåførene og deres oppdragsgivere. Stridens kjerne bunner i en stor uenighet om hvorvidt bussjåførene skal kunne gjøre sitt fornødne innendørs eller utendørs.

Flere bussjåfører Nettavisen har vært i kontakt forteller at de er frustrerte og føler seg uverdig behandlet. Mange reagerer på at Ruter, som har om lag 700 daglige avganger fra bussterminalen, ikke legger til rette for at de kan benytte toaletter innendørs.

Dobesøk gir forsinkelser
Hovedverneombud Lars Sæther i Unibuss, et av selskapene som kjører på kontrakt for Ruter, mener det er hårreisende at de ansatte må benytte utedoer i 2012.

- Dette er et stort problem og vi har flere ganger forsøkt å få gjennomslag for at det bygges permanente doer på bakkeplan. Beskjeden vi får er at det finnes toaletter i 2. etasje i terminalen som kan benyttes. Problemet er at sjåførene ikke har tid til å løpe fra bussene og opp dit. Da vil nemlig bussene bli forsinket. Derfor er det i realiteten kun utedoene som brukes, sier Sæther.

Hovedverneombudet forteller at bussjåførene har benyttet utedoene i tre år. De har ikke innlagt vann og lukter ofte stramt.

- Utedoene er blitt løsningen, mens toalettene innendørs er nødløsningen. Det er feil. Det er også feil at bussene skal bli forsinket, fordi sjåføren sitter på do. Vi skjønner ikke hvorfor det ikke kan lages noe permanent, sier han oppgitt og legger til at sjåførene i fjor måtte bruke våtservietter da gradestokken viste minusgrader.

- Vi var redde for at vanntanken og såpedispenseren skulle fryse til is. Derfor benyttet vi våtservietter store deler av vinteren. På det kaldeste benyttet vi utedoen i 25 minusgrader. I tillegg er låsene ofte ødelagt, sier Sæther.

Les også: Vil forby deg å stå på bussen

Ødelegger arbeidsmiljøet
Leif Arne Myhre som er hovedtillitsvalgt i Unibuss mener Ruter må på banen.

- Dette er uverdig. Jeg har hørt flere snakke om disse forholdene, men visste faktisk ikke at det var så ille. Dersom sjåførene skal kunne bruke tilbudet i 2. etasje, må Ruter legge om kjøretidene. Slik situasjonen er nå er det samme kjøretider i rushtiden som resten av døgnet på de fleste linjer. Dette fører til at man ikke har tid til å ta pauser, dersom man vil unngå forsinkelser for passasjerene, sier han.

- Hvordan påvirker utedokonflikten arbeidsmiljøet?

- Vi føler at Ruter ikke bryr seg om sjåførenes forhold. Det snakkes mye om dette og det er klart at en slik konflikt ødelegger arbeidsmiljøet, sier han.

TIPS ELLER INNSPILL TIL DENNE SAKEN? Kontakt Nettavisens journalist: Henrik.arneberg@nettavisen.no

Ruter: - Helt klart kritikkverdig
Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter sier til Nettavisen at det er Akershus Kollektivterminaler (AKT) som er ansvarlig for bussterminalene i Oslo og andre steder i Akershus. Hun forstår imidlertid at sjåførene er frustrerte.

- Dette er en sak vi må se nærmere på i samråd med Akershus Kollektivterminaler, men Ruter forutsetter selvsagt at det på en terminal som dette er lagt godt til rette for førernes personlige behov. De bildene det vises til her er helt klart kritikkverdige, sier hun.

Isberg mener likevel busselskapene må ta sin del av ansvaret.

- Operatørene må ta høyde for at førerne har tilstrekkelig personlig tid på endeholdeplassene. I de siste anbudene har Ruter tatt ansvar for denne problemstillingen ved å stille krav til minimum oppholdstider på alle endeholdeplassene. Dessverre er det slik at enkelte av anbudene vi har inngått tidligere ikke har kontraktfestet minimum oppholdstider for sjåførene. Dette kan vi ikke forandre på i ettertid, sier hun.

Terminalsjef: - Godt nok
Terminalsjef Terje Lysthaug ved Akershus Kollektivterminaler avviser at sjåførene må benytte utedoer i arbeidstiden.

- Det stemmer ikke. Vi har lagt til rette for både oppholdsrom og toaletter for sjåførene i 2. etasje. I tillegg kan de benytte offentlige toaletter i 1.etasje gratis. Toalettene utendørs ble satt opp for å avhjelpe. Jeg mener tilbudet er godt nok, sier han.

- Men dersom realiteten er at sjåførene kun rekker å bruke utedoene, er det da gode nok fasiliteter?

- Det kan ikke jeg svare for. Det må du spørre busselskapene eller Ruter om. Jeg mener tilbudet vårt er godt nok. Det er ikke planer om å bygge flere doer, sier han.

Hva syns du? Hva bør gjøres for at bussjåførene kan gå på do innendørs, uten å forsinke passasjerene?

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken