RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flere klager på digitalt innhold

Oslo (NTB): Digitale spill som smurfebær ble dyr moro for mange i fjor. Forbrukerrådet får stadig flere klager knyttet til innholdstjenester.

Nordmenn har kastet seg over smarttelefonene, og dette gjenspeiles i forbrukerstatistikken for 2011. Innholdstjenester er den kategorien som økte mest fra året før.

Smurfebær var et av produktene som endte opp på Forbrukerrådets bord. Mange foreldre oppdaget at et gratis spill likevel ble dyrt når en ivrig femåring trykket i vei for å kjøpe flere bær.

- Du kan enkelt sikre din telefon mot dette ved å legge inn en kode. Forbrukerrådet har lagt ut fremgangsmåten på nettsiden. Det er en billig forsikring, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Flere enn tidligere tar kontakt med Forbrukerrådet - enten for å klage på en vare eller tjeneste eller for å undersøke hvilke rettigheter som gjelder. I fjor kom det inn 103.000 henvendelser, en økning på 3 prosent fra året før.

De samme temaene går igjen år etter år på klagetoppen. Bilkjøp sto for over 10 prosent av henvendelsene. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere