*Nettavisen* Nyheter.

Flere norske restauranter i Michelin-guiden?

Foto: Larsen, Håkon Mosvold (NTB scanpix)

Selv for dem som ikke spiser på disse eksklusive stedene, kan en slik utmerkelse få konsekvenser.

11.03.13 09:38

(SIDE2:) Torsdag 14. mars presenteres den nye Michelin-guiden med oversikt over hvilke restauranter i europeiske storbyer som beholder, får eller mister stjerner. Tildelingen får stor oppmerksomhet, til tross for at folk flest går helt andre steder når de skal spise.

– De mest besøkte spisestedene er kaffebarer, bakerier, kafeer på kjøpesentre og store restaurantkjeder. De eksklusive restaurantene er noe de aller færreste besøker regelmessig, og de som gjør det er gjerne menn og folk med høy inntekt. Folk med høyere utdanning dominerer statistikken for etniske restauranter, sier forsker Annechen Bugge i SIFO til NTB.

Likevel mener hun man ikke skal undervurdere betydningen av stjernerestaurantene og de som streber etter å havne i Michelin-guiden.

Definisjonsmakt
Bugge trekker fram de kjente kokkene og deres restauranter som sterke trendsettere:

- Nye mattrender starter ofte i restaurantene. Vi ser for eksempel at oppmerksomhet rundt nordiske råvarer og tradisjon har fått en signaleffekt. Folk går kanskje ikke på de eksklusive restaurantene som startet disse trendene, men de påvirkes av dem når de selv handler og gjør sine valg i matveien.

Ikke minst har framveksten av kjendiskokker som underholdere på TV gitt avansert og eksklusiv mat en ny status:

- Typer som Eyvind Hellstrøm og Jamie Oliver er viktige opinionsformere, de er med på å påvirke folks preferanser og valg. Når slike spisesteder eller kokker får Michelin-stjerner i tillegg, hever det statusen deres ytterligere, sier Bugge.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Betydde enormt
Ved tildelingen i fjor ble Maaemo i Oslo første nordiske restaurant som debuterte i Michelin-guiden med to stjerner.

- Mye på grunn av dette er vi hele tiden fullbooket så langt fram vi kan se. Dette er alle restauranters drøm, for det gir en økonomisk trygghet, som igjen gir oss frihet til å kunne satse videre og utvikle konseptet vårt, sier kjøkkensjef og medeier Esben Holmboe Bang.

Mens mange restauranter med stjerner i boka appellerer til businessfolk og representasjonsmiddager, tiltrekker Maaemo seg et litt bredere publikum:

- Her finner du alt fra studenter som har spart en stund for å komme hit til representanter for menigheten som er opptatt av økologi og miljø. De kommer hit for en helhetlig opplevelse. Vi lager ikke mat primært for å mette folk, vi selger en opplevelse, det er i det segmentet vi konkurrerer. Det viktigste for oss er å ha muligheten til å forbedre oss hver dag, sier Bang.

Han ønsker verken å spå om andre eller uttrykke ønsker og håp før den nye utgaven av Michelin-guiden.

Høye krav
Det er med andre ord forskjell på dem som kjøper seg en opplevelse og dem som vil ha mest mulig mat for pengene. Likevel er det en generelle tendens: Vi stiller mer enn noen gang krav til det vi putter i oss, selv om stadig flere ser ut som Michelin-menn:

- Folk er svært opptatt av helse og sunnhet. Med hestekjøttskandalen er det blitt enda viktigere for mange å ha kontroll på hva det er i maten de spiser, sier Bugge.

Selv om vi ikke spiser på de dyreste og mest fancy spisestedene, kopierer vi dem mer eller mindre bevisst når vi skal imponere:

- For noen er det blitt utrolig viktig å bevise at de følger med i tiden og henger med på trender.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.