RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Følger Facebook-reklamen tett

Foto: Aas, Erlend (Scanpix)
Sist oppdatert:
Norges nye forbrukerombud, Gry Nergård, vil jobbe mot kommersielt press, særlig mot barn, på Facebook.

Gry Nergård ble fredag utnevnt til forbrukerombud, en jobb hun har fungert i siden august i år og som hun overtar etter Bjørn Erik Thon.

Les egen sak: Thons arvtager er klar

På en pressekonferanse med forbrukerminister Audun Lysbakken (SV), fortalte Nergård at hun blant vil jobbe mot kommersielt press på nye møteplasser som Facebook.

– Vi har blant annet innledet et samarbeid med de nordiske forbrukerombudene om å se på reklame på Facebook, det er et generelt problem, men det er også et problem for veldig mange barn og unge som ferdes mye der. Vi må sikre at man ikke blir utsatt for kommersielt press og reklame som man ikke skal bli utsatt for, sier Nergård.

Vurdere opp mot lovverk
– Hvilke typer reklame ønsker du å begrense?

– Det vi skal gjøre først er å se på hvilke former for reklame som finnes på Facebook, og det er veldig mange forskjellige typer. Første jobb blir å kategorisere og finne ut hvilke typer som oppstår der og se om vi har lovgivning i dag som regulerer alle de formene for reklame. Hvis vi har lovgivning, må vi sørge for at den etterleves også på de nye møteplassene. Hvis vi ikke har lovgivning, må vi ta opp med Lysbakken om det kanskje bør lages lovgivning på de områdene, sier Nergård til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ønsker å begrense
Forbrukerminister Audun Lysbakken er glad for det nye ombudets fokus på reklame.

– Dette er et område jeg har vært opptatt av fra før, særlig når det gjelder økende kommersialisering av barndom. Vi ønsker å begrense markedskreftenes mulighet til å påvirke oppveksten til barn, sier Lysbakken til ANB.

Trygt og godt valg
Som forbrukerombud vil Gry Nergård generelt ha fokus på både store og små ting som betyr mye for folk.

– Det viktigste framover blir å jobbe med de store tingene, som betyr mye for mange. Da tenker jeg på områder som finans, bolig og IKT. Andre ting som er viktig er blant annet barn og unge som forbrukere. Så er det også slik at vi får mellom 7.000 og 8.000 henvendelser i året fra folk som er misfornøyde med ting. Det kan være togforsinkelser, høye parkeringsbøter og for mye reklame, sier Nergård, som sier hun er glad for tilliten som nå er vist henne.

- Trygdt og godt
Lysbakken sier det var et trygt og godt valg å utnevne Nergård til forbrukerombud.

– Gry Nergård har mange års erfaring fra Forbrukerombudet. Hun har hatt ulike posisjoner der, hun har solid juridisk kompetanse og ikke minst solid erfaring når det gjelder arbeidet med å bygge ombudet til det det er i dag. Hun har jobbet tett med Bjørn Erik Thon, og ikke minst gjennom den perioden hun har vært fungerende ombud har hun gjort meg overbevist om at det er klokt å la henne få den tilliten. Jeg ser veldig fram til å samarbeide med henne, sier Lysbakken.

Vært ansatt siden 1992
Nergård (44) er utdannet Cand. Jur. og har vært ansatt hos Forbrukerombudet siden 1992.

Hun har tidligere arbeidet som underdirektør og avdelingsdirektør hos Forbrukerombudet.

Nergård har vært konstituert som forbrukerombud fra august i år. Hun har flere verv, deriblant som medlem av styret i SIFO, statens institutt for forbruksforskning. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere