Flyet kjørte fra Bergen til Florø 9. november 2007.

24 passasjerer
I en fersk rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport betegnes hendelsen som alvorlig, melder BA.

- Dersom flyet hadde steilet og de ikke hadde klarte å rette det opp, hadde det gått i bakken, sier havariinspektør Jon Sneltvedt.

Danish Air Transport
Kapteinen på flyet har rapportert at det var frysende sludd og moderat ising i forbindelse flyvningen.

Klokken 1606 tok flyet av med 24 passasjerer og tre besetningsmedlemmer om bord.

Fare for steiling
Før avgang ble det utført avising og deretter en anti-isingsbehandling av flyet, ifølge BA.

Under oppstigningen fikk flyet problemer, og steilingsvarslingssystemet kom på.

«Havarikommisjonen mener at det var reell fare for steiling før mannskapet til slutt fikk kontroll over høyderorsfunksjonen etter avgangen fra Flesland», står det i rapporten fra Havarikommisjonen.

Prøvde å snu
Av rapporten går det frem at besetningen begynte på en visuell sving for å returnere til Flesland, men ga opp da flyet kom inn i skyer. Da flyet var kommet over skyene, fortsatte de flyvningen til Florø.

«Tatt i betraktning at det samtidig var store problemer med å kontrollere flyets nesestilling, anser havarikommisjonen at det er usikkert om mannskapet eller flyets automatiske steilebeskyttelsessystem hadde klart å forhindre steiling fra å oppstå dersom flynesen hadde hevet seg ytterligere. Det er også uvisst om det hadde vært mulig å rette opp flyet i tide dersom steiling hadde inntruffet i denne lave høyden», står det i rapporten.

Ikke nok avising
Havarikommisjonen mener årsaken til at flyet nesten steilet, var utilstrekkelig avising av haleflaten.

De bet seg merke i at undersiden av stabilisatoren var viet mye oppmerksomhet.

De stiller spørsmålstegn ved om avisingspersonalet var tilstrekkelig oppmerksom på betydningen av å holde oversiden av stabilisator og høyderor fullstendig fri for is og snø.

Etter landingen på Florø lufthavn ble flyets styreorganer undresøkt uten at noe unormalt ble funnet.

Flyselskapet har opplyst at de ikke har opplevd lignende hendelser i årene etter hendelsen. Selskapet har i hele perioden operert på norske flyplasser, også under vinterforhold.

Les flere saker i Bergensavisen.