*Nettavisen* Nyheter.

Fly på klagetoppen

Forsinkelser og tapt bagasje gjør at europeerne klager mest på flyreiser.

01.02.08 11:53

(iBergen.no) Det viser Forbruker Europas klagestatistikk for 2007.

Øverst på listen troner klager mot flyselskap, mens ferieklubber og bilimport har inntatt henholdsvis andre og tredjeplass.

Et vanlig eksempel på flyklager er passasjerene som ikke mottok kompensasjon da flyet deres var 24 timer forsinket. Flyselskapet påberopte seg teknisk svikt, noe som viste seg å være en bløff. Klage ble sendt til Forbruker Europa og forbrukeren fikk erstatten 250 euro.

En annen passasjer opplevde å få bagasjen sin tilsendt etter tre uker, våt og dekket av sort støv. Kofferten hadde da blitt fraktet i lastebil gjennom Europa, etter å ha blitt feilsendt til Milano. Den danske klageren fikk erstatning fra flyselskapet.

Til sammen fikk forbrukerorganet 213 klager i transportrelaterte saker i 2007. Året før var tallet 171.

Klager på timeshare og ferieklubber har gått drastisk ned, etter at Spania innførte et midlertidig forbud mot å selge skrapelodd på gaten. I 2006 mottok Forbruker Europa 262 klager, mens det i fjor gikk ned til 133.

Det er svenskene som klager mest etter reise og ferie i Norge (61), etterfulgt av danskene, men det er relativt få klager mot norske næringsdrivende fra utenlandske forbrukere, ifølge Forbruker Europa.

Les flere nyheter på iBergen.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag