Passasjerfly med over 150 passasjerer nødlandet i Hudson-elva. Alle overlevde!
Et passasjerfly av typen Airbus A320 med 155 personer om bord, derav 2 besetningsmedlemmer og 3 flyverter nødlandet midt i Hudson-elva i New York ved 21.30-tiden norsk tid torsdag.
Det ufattelige utfallet: Alle passasjerene og besetningsmedlemmene overlevde nødlandingen.
CNN melder at piloten heter Chesley B Sullenberger og har jobbet som pilot i 29 år.
Han hylles torsdag kveld som amerikanerne store helt.
Ifølge det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) skal flyet ha fått en eller flere fugler inn i jetmotorene før det måtte nødlande. CNN opplyser at det var to gjess som ble sugd inn i motorene.
- Utrolig
Flygesjef Tomas Hesthammer har jobbet som kaptein i det norske flyselskapet Norwegian i 11 år. Han berømmer piloten og flymedarbeidernes innsats.
- Dette er utrolig godt gjort! Her har de ansatte holdt hodet kaldt, sier Tomas Hesthammer til Nettavisen.
Ifølge flygesjefen må det ha vært mer enn bare faglig dyktighet innblandet i ulykken.
- De må også ha hatt mye flaks. Dette er altså midt i en av verdens største byer og man har ikke de største mulighetene til å lande på en sikker plass. De var også heldige som ikke hadde tåke i området og at vinden virker å ha vært stabil, sier Hesthammer.
- Kunne blitt katastrofe
- Hadde de ikke klart å lande i elva, så kunne dette blitt en katastrofe, sier han.
Tomas Hesthammer har en teori om hvordan pilotene har klart å senke flyets hastighet.
- At de har kommet så sakte inn for nødlanding tyder jo på at vingeklaffene var utslått, slik at man kan fly saktere. Det brukes spesielt i forbindelse med å få ned hastigheten på flyet før landing. Det kan også ha vært noe motvind, som naturlig gir flyet motstand og senker hastigheten, sier Hesthammer.
Se video fra cnn.com her:
Hesthammer har selv fløyet samme flytypen som måtte nødlande i New York, en Airbus A320.
- Airbus-en er spesiell fordi den er veldig computerstyrt og fordi flyets cockpit er utstyrt med en joystick istedenfor en vanlig styrestikke, sier Hesthammer.
- Kan computerstyringen ha vært medvirkende til flystyrten?
- Jeg har ingen formening om hvorvidt det kan ha hatt noe å si, sier han.
- Kan fly uten motor
Hesthammer mener kveldens utrolige flystyrt beviser at et fly ikke nødvendigvis trenger motoren for å lande sikkert.
- Dette viser jo med all tydelighet at det er mulig å fly et fly selv om motorene er stoppet. Men det er ingen «second chance», sier han.
Her ser du en grafisk fremstilling av nødlandingen fra CNN:
Klikk på de blå markeringene for informasjon i kartet.

Stor V75-jackpot på Bjerke i kveld
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.
Her kan du enkelt bidra med din mening.