RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flyekspert: - Kaprerteorien kan være gyldig

SAVNET I TRE DØGN: Det vietnamesiske luftforsvaret deltar i søket etter det savnede passasjerflyet. Passasjerflyet forsvant sporløst fredag kveld norsk tid, og har vært savnet i snart tre hele døgn.
SAVNET I TRE DØGN: Det vietnamesiske luftforsvaret deltar i søket etter det savnede passasjerflyet. Passasjerflyet forsvant sporløst fredag kveld norsk tid, og har vært savnet i snart tre hele døgn. Foto: Na Son Nguyen (Ap)
Sist oppdatert:
Kapring, sabotasje eller teknisk feil er noen av teoriene i den mystiske forsvinningen.

(Nettavisen): Et passasjerfly med 239 mennesker om bord forsvant på mystisk vis på vei fra Kuala Lumpur til Beijing fredag kveld, norsk tid. Verken flyselskapet eller havarigranskere vet hva som skjedde med flyet. Så langt er det ikke gjort noen bekreftede funn av vrakdeler.

To av passasjerene om bord i flyet som tilhørte Malaysia Airlines , skal ha hatt stjålne pass. Dette har ført til spekulasjoner om en eventuell terroraksjon. Det amerikanske FBI og Interpol er også koblet inn i saken.

- Det at flyet plutselig forsvinner fra radarskjermen, kan tyde på at det har eksplodert eller gått i oppløsning på en eller annen måte. Hvis det ikke har eksplodert som følge av en terroraksjon, så har flyet trolig mistet en vital del, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- Men det at fly går i oppløsning er sånt som så å si aldri skjer, sier Hesthammer.

Kaprerteori
Ifølge ubekreftede meldinger skal flyet ha forsøkt å snu i luften like før det forsvant sporløst fra radaren i 35.000 fots høyde.

- Det sier bare at noe var unormalt, og ikke så mye mer. Det kan være at det var på vei mot nærmeste flyplass eller et annet sted. Kaprerteorien er gyldig sånn sett, sier Hesthammer.

Han tror det er lite sannsynlig at menneskelig svikt har forårsaket flystyrten, ettersom det ikke ble sendt noe nødsignal.

- Man skal aldri utelukke noen ting når man jobber med å finne årsaken. Men hvis flyet bare forsvant fra radarskjermen i stor høyde, så er en pilotfeil svært lite sannsynlig, sier Hesthammer og understreker at det heller ikke var dårlig vær i området.

En annen mulighet er at en eventuell kaprer har ødelagt flyet.

- Hvis en kaprer har klart å komme seg inn i cockpiten, så kan man klare å fly flyet slik at det går i oppløsning. Men så spørs det hva hensikten til en eventuell kaprer var, sier Hetshammer.

Savnet i tre døgn
Flyet har vært savnet i snart tre døgn. Flyeksperter sier det er uvanlig å bruke så lang tid på å finne vrakdeler etter så store fly, men understreker at det letes i enormt store havområder.

- Det er ikke ofte dette skjer. Sist vi hadde en sånn situasjon, så var vel det i forbindelse med Air France-ulykken hvor det var mye spekulasjoner om hva som var gått galt. Men de fant flyet til slutt, sier Hesthammer.

Han henviser til flyulykken hvor en Airbus A330-200-maskin styrtet i Atlanterhavet på vei fra Rio de Janeiro til Paris i juni 2009. Alle de 228 menneskene om bord omkom.

Fakta: Fakta i saken om det savnede Malaysia Airlines-flyet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Fredag klokka 17.41 norsk tid tok Malaysia Airlines MH370 av fra Kuala Lumpur med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. Flyet skulle etter planen lande i Kinas hovedstad Beijing klokka 23.30 norsk tid.
* Flyselskapet mistet kontakten med flyet etter mellom en og to timer.
* Flyovervåkingssiden filghtaware.com viser at flyet da det forsvant befant seg i 35.000 fots høyde 120 sjømil øst for den malaysiske byen Kota Bharu med retning nordøst.
* Det var fint vær i området, og det ble ikke oppfanget noe nødsignal.
* Vietnamesiske luftfartsmyndigheter opplyser at flyet aldri meldte sin ankomst til vietnamesisk luftrom, noe det etter planen skulle gjort klokka 18.21.
* Det viser seg at to menn fra Østerrike og Italia som sto oppført på passasjerlisten, ikke var om bord og at de har meldt sine pass stjålet. Passene var registrert på Interpols liste over stjålne pass.
* Det var mandag formiddag fortsatt ikke bekreftede funn av vrakdeler fra flyet.

(Kilde: Reuters) (©NTB)

- Taler imot kapring
Flyekspert Jo Bjørn Skatvold mener imidlertid det er ting som taler imot kapringsteorien.

- Alle muligheter er åpne. Man kan sette fram alle teorier her. Det er ikke registrert noen nødanrop fra cockpit. Ut fra det kan man tolke at ting har skjedd raskt. Da taler det imot den ordinære kapringsteorien det snakkes om. Det kan også være snakk om sabotasje, men i mangel av at noen har påtatt seg slikt ansvar blir dette bare spekulasjoner, sier leder i Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

- Vi får bare håpe de finner flyets ferdsskriver, sier Skatvold, og tror slik utviklingen har vært at det kan ta lang tid før hendelsen blir forklart.

Teknisk svikt
Skatvold sier en heller ikke kan utelukke teknisk svikt.

- Ulykkeshistorikken i luftfart tilsier at noen ganger kan det være noe som skjer som heller ikke flyfabrikanten kunne forutse, sier han.

Flyet forsvant fra radaren da det var i 35.000 fots høyde. Skatvold tror det er lite sannsynlig å finne overlevede hvis luftfartøyet ikke var flyvedyktig.

- Da vil det være vanskelig å kunne dempe sammenstøtet enten mot hav eller land, sier Skatvol.

Ingen ny informasjon
Malaysiske myndigheter kunne ikke komme med noe mer informasjon om flystyrten under en pressekonferanse mandag. De utelukker ikke at flyet ble kapret, men understreker at alle mulige spor etterforskes.

40 skip og 24 fly deltar i leteaksjonen. 154 av passasjerene var fra Kina og Taiwan, mens 38 var fra Malaysia, syv fra Indonesia og seks fra Australia. I tillegg var det passasjerer fra land som Frankrike, USA, Ukraina, New Zealand, Russland, Italia, Canada, Nederland og Østerrike.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere