RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flypassasjerer ga en halv million på seks uker, til barn i nød


EN HALV MILLION: Pengene fra flypassasjerene går til barn som trenger det, forteller Bernt Apeland, generalsekretær i UNICEF. De går både til nødhjelp og utviklingsarbeid, blant annet styrking av skoletilbud.
EN HALV MILLION: Pengene fra flypassasjerene går til barn som trenger det, forteller Bernt Apeland, generalsekretær i UNICEF. De går både til nødhjelp og utviklingsarbeid, blant annet styrking av skoletilbud. Foto: Unicef
- Det er helt overveldende hyggelig, jubler UNICEFs generalsekretær.

I sommer har flypassasjerene til Norwegian fått spørsmål om å gi penger til Unicef, samtidig som de kjøpte billetter på nett. Og givergleden er det lite å si på.

På kun seks uker har passasjerene gitt til sammen en halv million kroner til hjelpeorganisasjonen. Generalsekretær i UNICEF Norge, Bernt Apeland, er overveldet over å ha fått inn et slikt beløp.

-Jeg hadde forventninger om at det skulle komme inn litt inntekter, men ikke at det skulle være på dette nivået. Det er overveldende hyggelig, sier Apeland til Nettavisen.

Inntektene vil gå til å hjelpe barn som trenger det, både i nødhjelpssituasjoner og gjennom langsiktig utviklingsarbeid.

- Blant annet bekjempelse av barnedødelighet og styrking av skoletilbud, særlig i Afrika, sør for Sahara, og i Sør-Asia, sier Apeland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Norwegians Bjørn Kjos fotografert under "fyll et fly"-kampanjen i fjor, hvor flyselskapet samarbeidet med UNICEF om å fylle et fly med nødhjelp. Foto: UNICEF

- Kan bli betydelige inntekter

Gjennom donasjonsløsningen kan man velge om man vil gi 25, 50, 75 eller 100 kroner. 25 kroner er nok til et myggnett som beskytter nyfødte mot malaria. For 50 kroner kan UNICEF vaksinere 45 barn mot polio. For 75 kroner kan 25 barn få skolebøker, og 100 kroner er nok til 34 energimatpakker, 11 dagers rasjon til et undernært barn.

Norwegian og UNICEF vil fortsette med samarbeidet i tiden fremover, og generalsekretær Apeland ser muligheter for at dette kan bli en god inntektskilde for arbeidet deres.

- Jeg er veldig usikker på hvordan det vil utvikle seg fremover, men det er allerede blitt et betydelig bidrag, og hvis det fortsetter i nærheten av det nivået det ligger på nå vil det bli betydelige inntekter for arbeidet vårt i årene som kommer, sier Apeland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Generalsekretær i UNICEF Norge Bernt Apeland og administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian takker kundene som har gitt til sammen en halv million kroner til bistandsarbeid.

Takker passasjerene

Det er IT-selskapet Amadeus som sammen med Unicef internasjonalt har jobbet frem donasjonsløsningen. Deretter har Unicef-kontorene i de forskjellige landene funnet samarbeidspartnere.

Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, retter en takk til passasjerene for gasvmildheten.

- Jeg vil takke alle våre fantastiske passasjerer for rausheten de har vist gjennom hele sommeren. At de til sammen har gitt over en halv million kroner til UNICEFs arbeid for barn over hele verden viser at et lite beløp fra mange utgjør store summer. Dette bidrar til at enda flere barn får den framtiden de fortjener, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Apeland tror noe av grunnen til at beløpet har blitt såpass høyt, er at løsningen har gjort det enkelt å gi.

- Jeg har veldig tro på å gjøre det enkelt, og jeg synes dette er et veldig godt eksempel på dette, sier han, og retter en stor takk til både samarbeidspartnerne og kundene.

En mor og hennes baby i Sentralafrikanske republikk har fått myggnett, som holder malariamygg ute. For 25 kroner er nok til myggnett som beskytter nyfødte mot malaria.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere