RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flytoget til topps

Foto: Johansen, Erik (Scanpix)
Sist oppdatert:
Flytoget kjører fort og godt, men må dele 1. plassen med...

...IKEA i den store omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2009, som offentliggjøres tirsdag.

I undersøkelsen får Norges 50 mest synlige virksomheter folkets dom.

Flytoget og Ikea oppnådde begge 81,5 som kvalifiserer til et «et fremragende omdømme». Toyota og nykommeren Komplett kom også med i gruppen av virksomheter som scorer over 80 på en indeks fra 0 til 100 i årets måling.

Se hele listen her (ekstern lenke)

Svakt av Rimi
Blant dagligvarekjedene oppnår Coop høyt på listen, med en score på 79 poeng, men Meny er den eneste i bransjen som kan vise til fremgang fra 2008 til 2009.

Alle andre dagligvarekjeder går tilbake. ICA havner i år i kategorien «middels godt omdømme», mens Rimi går ned fra «middels» til «svakt».

Telenor tar poeng
I år er Telenor best av samtlige i bransjen, etterfulgt av Chess, NetCom og Tele2. Alle de fire befinner seg i kategorien «middels godt omdømme».

Både i 2007 og 2008 hadde Chess best omdømme, med NetCom på plassen rett bak. Telenor var svakest av de fire i 2007, men har nå gjort helomvending.

DnB NOR svekket
Ni virksomheter innen bank, finans og forsikring blir vurdert. Skandiabanken får best score med 77,8, mens SpareBank1 med en score på 69,7, er den eneste banken som går frem fra 2008.

– Dette viser hvordan bråket rundt DnB NOR høsten 08 og vinteren 09 har påvirket omdømmet negativt, sier Apeland. Selskapet faller med 5,7 poeng fra 61,9 i 2008 til 56,2 i 2009, og har nå«svakt omdømme».

Acta og Terra kommer svært dårlig ut med henholdsvis 39,9 og 35,1 poeng, og er de eneste virksomhetene i kategorien «dårlig omdømme».

Tydelig løfte
– Å bygge et godt omdømme handler mye om å gi markedet et tydelig løfte og holde det du lover, sier kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland, som leder analysegruppen i Apeland Informasjon. Selskapet representerer Reputation Institute i Norge.

Det er Apeland Informasjon og Reputation Institute som står bak undersøkelsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere