*Nettavisen* Nyheter.

Flytter hjem til nullskatt

Foto: Holm, Morten (SCANPIX)

Den rødgrønne regjeringen har gjort Norge til et skatteparadis for skipsredere. Nå flytter den første hjem med milliardverdier - fra Sveits!

28.07.09 11:44

Mens næringslivet for øvrig klager over formueskatt, er det en gruppe som har fått meget lave skattesatser av den rødgrønne regjeringen til statsminister Jens Stoltenberg.

I 2007 innførte nemlig Regjeringen nullskatt for rederne.

En som vil dra nytte av nullskatten er skipsreder og milliardær Kristian Siem:

– Vi kan ikke forstå at Regjeringen har etablert det nye regimet for så å endre på det igjen, sier Siem til Aftenposten.

Milliardær i Sveits
Siem kontrollerer en virksomhet på 6600 ansatte og selskapene hans har ifølge Aftenposten en egenkapital på 6,6 milliarder kroner.

Verken denne virksomheten eller formuen flagges hjem - Siem er kritisk til den norske formueskatten.

– Formueskatt på driftsmidler i næringslivet er en bestraffelse av industrivirksomhet som ikke tjener samfunnet. Den bør i hvert fall fjernes, mener Siem.

Flagger hjem skipene
Siem lar altså formuen og selskapene bli i Sveits, men flytter offshoreskipene hjem til den norske nullskatten.

Totalt skal 25 skip flagges hjem til Siem Offshore Rederi i Kristiansand.

Null skatt
Dermed nyter Siems skipsfartsvirksomhet reglene i Norge.

I forbindelse med Statsbudsjettet for 2008 vedtok Stortinget å gi endelig fritak for skatt på alle skipsfartsinntekter.

Den eneste plagsomme regningen fra skattefuten er en såkalt tonnasjeavgift som virker omtrent på samme måte som bilavgiften virker for norske bileiere.

Rederne må betale fra 6 til 18 kroner i avgift per nettotonn på skipene. I praksis tilsvarer det rundt 0,6 prosent skatt.

Dette tilsvarer EUs skatteregime for rederier.

- Velkommen hjem
Næringsminister Sylvia Brustad er glad for at Siem Offshore nå flytter 25 offshoreskip til den nye norske rederiskatteordningen.

- Nyheten er nok en bekreftelse på at regjeringen har lykkes i å skape konkurransedyktige og stabile rammebetingelser for maritime bedrifter som ønsker å drive fra Norge, sier Brustad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.