*Nettavisen* Nyheter.

For en luftig krasj!

Foto: JAPAN COAST GUARD (Afp)

Flyet frontkolliderte med en albatross, som etterlot seg et stort hull i flyskroget.

21.01.12 13:59

Den japanske kystvakten var nær en katastrofe da flyet deres denne uka ble truffet av en stor albatross, skriver Daily Mail.

Sammenstøtet var så kraftig at det ble et stort hull i flyets neseparti - et hull som var om lag en meter bredt.

Ble sittende fast
Ulykken skjedde onsdag ettermiddag da kystvakten var på patruljering over Øst-Kinahavet.

Dash 8-flyet fløy bare 300 meter over havet, men piloten så ingen grunn til å nødlande som følge av krasjen. Det til tross for at den døde fuglen ble sittende fast i flyet.

Piloten fortsatte til planlagt destinasjon, Ishigaki i Japan, og fløy i nærmere en time etter sammenstøtet. Flyet kom fra byen Naha.

Ingen av de ni besetningsmedlemmene om bord ble skadet, men japanske myndigheter skal nå granske ulykken.

Måtte nødlande
Fuglekollisjoner er imidlertid ikke noe nytt, og skjer overalt i verden.

I januar 2009 var 155 skrekkslagne mennesker om bord i Airbus A320-flyet som måtte nødlande på Hudson-elven i New York. Alle om bord flyet overlevde den dramatiske nødlandingen.

Årsaken til ulykken skal ha vært at en eller to gjess ble sugd inn i flyets jetmotor.

Les også: Fly nødlandet i New York

I april 2009 kolliderte et rumensk passasjerfly med en flokk storker. Hele flyet ristet, og flyet måtte nødland. En stork etterlot seg et stort hull i flyets neseparti rett under piloten.

Les også: Passasjerfly kolliderte med stork

Det skjer ofte
Ifølge luftfartseksperter forekommer kollisjoner mellom flygemaskiner og fugler som regel i nærheten av flyplasser.

- Birdstrike som det heter på fagspråket, skjer ofte. Men det er i utgangspunktet ikke noe stort problem. Men hvis fuglen treffer vitale plasser og fuglen er stor nok, så kan det være et problem, har flykaptein Odin Leirvåg, formann i Norsk Birdstrike komité, tidligere uttalt til Nettavisen.

Ved norske lufthavner var det registrert flere hundre kollisjoner mellom fugl og fly i 2008.

Les også: Én måke kan veie ni tonn

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.