*Nettavisen* Nyheter.

For godt til å være sant?

Apollo mente at sitt eget råbillige reisetilbud på internett var for godt til å være sant, og at kundene burde skjønt det selv.

20.12.05 13:49

Sammen med et vennepar og nær familie slo Albert og Laila Larsen til på et knakende godt ferietilbud på turarrangør Apollos hjemmesider for et drøyt år siden.

- Vi betalte 4016 kroner for en 19-dagers tur til Thailand inklusiv hotell og frokost, fortalte Albert Larssen til «TV 2 hjelper deg» tidligere i vår.

- Skyldes datafeil
Bestillingen ble bekreftet, og noen få dager senere dukket en skriftlig bekreftelse opp i posten. 14. februar kom et nytt brev fra Apollo. Uten noen som helst forklaring skulle Apollo plutselig ha 22.000 kroner for reisen.

Den lave prisen skyldtes en datafeil, ifølge Apollo.

- På nettsidene tar de jo forbehold om trykkfeil. Men det står jo at ved endelig bestilling oppgis de korrekte prisene, og dét er jo ikke til å misforstå? sier Albert.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: TV2HD

Apollo: -Avtalen er ikke gyldig
Ekteparet klaget skriftlig, og viste til at avtalen blant annet var bindende siden de hadde betalt depositum. Men Apollo stod på sitt, og viste til at en slik avtale ikke er gjeldende dersom kunden burde forstått at prisen var for god til å være sann.

Da «TV 2 hjelper deg» møtte administrerende direktør Leo Berbu i Apollo Norge, ga han ekteparet Larssen et nytt tilbud. De skulle få pakketilbudet de opprinnelig hadde bestilt til halv pris.

Ekteparet godtok tilbudet fra Apollo Norge.

Sønnen klaget
Men ekteparets sønn, som også hadde bestilt den superbillige reisen, godtok ikke tilbudet fra Apollo. I stedet klaget han forholdet inn til Reklamasjonsnemda for Selskapsreiser.

- Vi er av den oppfatning av Apollo er bundet av en inngått avtale. Vi var i god tro da vi bestilte reisen, og Apollo selv markedsfører jo unike tilbud på nettsidene sine, skriver Øystein Larssen i klagebrevet.

Fikk medhold
Og da saken var oppe i nemda, fikk Øystein Larssen medhold på alle punkter. Nemdas flertall er enig i at Larssen ikke kunne visst at tilbudet var feilpriset.

- Prisen var lav, men etter vår vurdering ikke så lav at det i seg selv burde fått kunden til å reagerer ut over å ha vært svært heldig som fikk dette unike tilbudet, heter det i Nemdas uttalelse.

Reklamasjonsnemda for selskapsreiser anbefaler Apollo å tilby klagerne en tilsvarende reise til den avtalte pris.

Får tilbud om ny reise til knallpris
Administrerende direktør i Apollo Norge, Leo Berbu, tar vedtaket fra Reklamasjonsnemda til etterretning.

- Dette var en vanskelig sak, hvor det ikke var så lett, verken for kunden eller oss selv, å avgjøre hvorvidt denne prisen kunne oppfattes som "for god til å være sann", sier Berbu til «TV 2 hjelper deg».

Berbu understreker at han synes det var godt at saken ble tatt opp.

- Det er viktig for bransjen sin del at det ble satt fokus på dette. Nå har vi fått en god målestokk å forholde oss til, slik at det blir lettere å vite hvor terskelen går, sier Berbu.

Apollo kommer nå til å følge vedtaket som ble fattet av Reklamasjonsnemda.

- Vi kommer til å tilby Øystein Larssen tilsvarende tilbud som det han bestilte i utgangspunktet, og håper selvsagt at han får et fint opphold i Thailand, avslutter Berbu.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag