RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For mye snobberi

(Thinkstock)
Sist oppdatert:
Folk flest lar være å høre på hva vinekspertene sier.

(SIDE2:) Mange aviser og nettsider lar eksperter komme med sine tips til hvilken vin folk bør velge til ulike måltider og anledninger.

Nå viser en ny undersøkelse at folk bryr seg lite om hva ekspertene mener.

Tilfeldig valg
NorStat har utført en landsrepresentativ undersøkelse på vegne av Pernod Ricard Norway. Resultatene viser at bare én av ti nordmenn lytter til vinekspertenes anbefalinger.

Hele seks av ti deltakere mener at det er for mye snobberi når det gjelder vin.

Når nordmenn kjøper vin, vil de færreste sjekke ekspertenes råd på forhånd. Én av tre innrømmer at det er helt tilfeldig hvilken vin de ender opp med. Fire av ti sier at egen erfaring fra smak eller utseendet på flasken eller esken avgjør hva de kjøper.

Kvinner er mer opptatt av flaskens utseende enn menn. Faktisk sier dobbelt så mange kvinner som menn at de velger vin på grunnlag av etikettens utseende.

Billig er like bra
De som tjener mer enn gjennomsnittet, er ofte mer bevisst på hvilken vin de kjøper. Bare én av ti med en inntekt mellom 700.000 og 900.000 kjøper vin basert på etikettens utseende. 55 prosent av deltakerne med over 900.000 kroner i årsinntekt mener likevel at det er for mye vinsnobberi.

Én av tre mener at kartongvin er minst like godt som vin på flaske. Dette gjelder også fire av ti med en inntekt på over 900.000 kroner.

Ikke alle mener at den dyreste vinen nødvendigvis er den beste. Én av fire svarer at dyr vin i liten grad smaker bedre enn billig vin.

Bare én av ti deltakere opplever ikke at det er vinsnobberi.

- Selvfølgelig er kunnskap alltid bra, også når det gjelder vin. Men må det være så mye snobberi? Det handler jo egentlig bare om å finne en vin man liker. Vanskeligere behøver ikke vinens verden å være, sier Marianne Ekfelt Johansen, Brand-manager i Pernod Ricard Norway, i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere