*Nettavisen* Nyheter.

For mye TV kan gi søvnproblemer

Ungdommer som ser mer enn tre timer på TV hver dag har høyere risiko for å utvikle søvnproblemer enn dem som ser mindre. Her er noen tips for å unngå søvnproblemer.

09.06.04 12:48

Omtrent 10-15 prosent av alle nordmenn har vanskeligheter med å sovne eller sove godt, og forfatterne bak den åtte år lange studien av 759 familier sier problemet kan skyldes for mye TV-titting.

- Flere faktorer, som anspenthet, psykisk opphisselse, skremselseffekten av traumatiske scener, lys fra TV-en og manglende fysisk aktivitet på grunn av TV-titting kan føre til vanskeligheter med å sovne eller sove godt, skriver studiets forfatter Jeffrey Johnson fra New York State Psychiatric Institute ved Columbia University Medical Center i New York.

Studiet, som er publisert i tidsskriftet Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, viser at over tre timer TV-titting om dagen når man er 14 år har en sammenheng med søvnproblemer tidlig i voksenlivet.

Problemene minsket i de tilfellene der personene kuttet ned til én time TV-titting daglig før de fylte 16.

Hvis du har problemer med å sove kan disse ti tipsene hjelpe:
* Sov nok til å føle deg uthvilt, men ikke mer.
* Stå opp omtrent til samme tid hver dag.
* Unngå kaffe, te og coladrikker i fire timer før sengetid.
* Ikke gå sulten til sengs.
* Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
* Sørg for mørke og ro i soverommet.
* Ha en passelig temperatur i soverommet.
* Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
* Gå ut av sengen og gjør noe annet en stund hvis du ikke får sove.
* Ikke ta med deg problemer til sengs.

Flere saker fra Mozon
Utroskap er medfødt
Rekordmange ringer røyketelefonen
Data-barn blir smartere
Pris til alternativ klinikk
Nemo beskytter deg mot brennmanetene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.