RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerne kritiske til taxibransjen

Oslo (NTB): Det er for dyrt å ta taxi, det er lett å bli lurt og for vanskelig å klage, mener norske taxikunder. Forbrukerrådet ønsker en full gjennomgang av hele taxibransjen.

- Myndighetene må gjennomføre en grundig utredning av taximarkedet, for vi kan ikke tro at dette kan løses over natten, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

I en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjennomført, svarer 22 prosent at de ikke synes det er trygt å ta taxi i Norge. 34 prosent synes det er lett å bli lurt som taxikunde. Fire av ti er misfornøyd med servicenivået og halvparten av de spurte synes det er for vanskelig å klage. Forbrukerrådet ønsker en egen klagenemnd for taxi.

- Dette viser behovet for endringer. Kvaliteten må rett og slett bli bedre, sier Flesland.

En utredning av taximarkedet som Forbrukerrådet gjennomførte tidligere i år, viste at utdatert organisering hindrer konkurranse både på kvalitet og pris.

Forbrukerrådet ber nå samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sette i verk en offentlig utredning av taximarkedet. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere