RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerombudet med krav til etisk reklame

Sist oppdatert:
Mange forbrukere er opptatt av etikk, og vil helst handle miljøvennlig eller i pakt med sin samvittighet på annen måte. Annonsører som påberoper seg etiske fortrinn må nå kunne dokumentere dette.

Forbrukerombudet har utarbeidet ­retningslinjer for bruk av etiske påstander i markedsføringen. Formålet er å bidra til at etiske påstander benyttes i samsvar med kravene etter markedsføringsloven, og å gi informasjon om Forbrukerom­budets og Markedsrådets praksis på dette området.

Mange forbrukere er opptatt av etisk handel, men er samtidig skeptiske til kvaliteten av etiske påstander som benyttes i rekla­men. Med etiske påstander menes bruk av merkeordninger eller andre påstander som gir inntrykk av at produkter har spesielle etiske og/eller miljømessige egenskaper.

Det stilles blant annet følgende krav til bruk av etiske påstander i reklamen, opplyser Forbrukerombudet:

*Etiske påstander må kunne dokumenteres. Det innebærer at annonsør må kunne legge fram opplysninger som underbygger at produktet har de etiske eller miljømessige egenskapene som markedsføringen gir inntrykk av.

*Det må framgå klart og tydelig hva det etiske fortrinn består i (ikke bruk av barnearbeid, god innvirkning på miljøet mv.).

Til bruk av miljømerker og etiske merker stilles følgende krav:

*Dersom en næringsdrivende benytter et eget miljømerke eller etisk merke, kreves det at merket har en utforming som ikke er egnet til å bli forvekslet med andre offisielle merker.

*Det må foreligge et kriteriesett for bruk av merket i markedsføringen som kan etterprøves og kontrolleres.

*Dette bør være tilgjengelig på nettsted, i informasjonsbrosjyrer eller lignende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere