*Nettavisen* Nyheter.

Forbrukerombudet mener TV-tilbydere bryter loven

Oslo (NTB): Forbrukerombudet mener flere TV-tilbydere opererer med oppsigelsestider og bindingstider som er i strid med markedsføringsloven.

Forbrukerombudet har intensivert tilsynet med TV-bransjen. En fersk kartlegging av markedsføring og avtalevilkår til 23 tilbydere av TV- og strømmetjenester i Norge, viser at de tradisjonelle TV-tilbyderne har de dårligste betingelsene for forbrukerne.

Mens de nye nettbaserte tjenestene sjelden opererer med bindingstid og lang oppsigelsestid, tviholder en del tradisjonelle TV-tilbydere på kundene.

- Tilbyderne må slutte med lange oppsigelsestider og bindingstider i strid med markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Enkelte TV-tilbydere opererer med oppsigelsestid på opp mot fire måneder. Samtidig er det utstrakt bruk av bindingstid, og det kan være urimelig trøblete å få sagt opp et abonnement, mener Forbrukerombudet.

Hun mener TV-tilbyderne bør arbeide for at kundene skal være fornøyde og dermed trofaste, i stedet for å låse dem fast i et abonnement. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag