*Nettavisen* Nyheter.

Forbrukerrådet ber influensere slutte med gave-konkurranser i sosiale medier

POPULÆR: Video-appen TikTok har blitt populær på kort tid, særlig blant unge brukere.

POPULÆR: Video-appen TikTok har blitt populær på kort tid, særlig blant unge brukere. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Forbrukerrådet har sendt brev til flere av Norges største stjerner på plattformen TikTok hvor de ber dem om å slutte med konkurranser der følgerne gir gaver.

16.01.20 16:19

– Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere fra å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i brevet, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Les også: Pornosvindlere jager tenåringer på TikTok

Brevet er sendt til flere av de største norske profilene på den populære videoplattformen, og til de største influensernettverkene. I brevet skriver Forbrukerrådet at slik virksomhet kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn.

Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en influenser kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout», altså at de offentlig nevner en bruker slik at brukeren kan få flere følgere.

Les også: Når Karl Fredrik (20) viser seg går «kidsa» amok: – Jeg får ikke kjørt moppa mi inn i garasjen en gang (+)

– Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en «shoutout», og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden, «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag