Da Thomas Cook gikk konkurs natt til mandag, og datterselskapet Ving kansellerte alle sine avganger, fikk konkurrentene telefoner fra Ving-kunder som forsøkte å finne alternative reiser og reisemåter.

Les også: Storbritannia har innledet «Operasjon Matterhorn» - skal hente hjem 156.000 reisende

De som ikke hadde is i magen, men som bestilte en ny tur, får trolig ikke pengene tilbake.

– Jeg håper ikke det er mange som har gjort det, for da risikerer de faktisk å betale for reisen to ganger, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet til NRK.

Leder for Virke reise, Astrid Bergmål, advarer også om at disse kundene kan ha gått på en smell.

– Utgangspunktet er at hvis de har kjøpt en ny reise nå, så kort tid før avreise, så vil det være vanskelig å få den avlyst og få pengene tilbake, sier hun til kanalen.

Ving Norge hadde mandag 9.101 reisende ute på tur, de fleste på pakketur. I tillegg lå det 85.000 bestillinger inne hos charterselskapet. Det er ikke kjent hvor mange av de reisende som mandag sikret seg med en ekstra billett med en annen turoperatør.

(©NTB)

Forbrukerrådet: Dette kan du kreve etter Cook-konkursen

Ving-eier Thomas Cook er konkurs, men ikke Ving. Her er utdrag av noen av Forbrukerrådets råd postet på forbrukerradet.no.

  • Ving har ansvar for å sikre at du kommer deg hjem, om du blir strandet på grunn av konkursen hos Thomas Cook.
  • Du skal bli tatt vare på underveis og få mat og overnatting om det er nødvendig.
  • Du har også rett på å få pengene for reisen tilbake om flyet blir kansellert, og Ving ikke greier å skaffe erstatningsfly.
  • Du har antagelig ikke rett på erstatning ut over pengene for reisen. Ving har ikke ansvar for forhold som er utenfor selskapets kontroll. Det kan være konkurs. Ving har også mulighet til å avbestille reisen, mot at du får pengene tilbake.
  • Hvis du kun har bestilt flyreise, enten med Ving eller Thomas Cook direkte, kan du ikke bruke Reisegarantifondet, ifølge Forbrukerrådet.
  • Så lenge Ving ikke er konkurs, skal de skaffe deg en billett til ditt reisemål. Du skal også bli tatt vare på i ventetiden, med mat, drikke og overnatting.
  • Har du bestilt direkte av Thomas Cook, må du selv ordne hjemreise. Du har rett på pengene tilbake for billetten fra kredittkortselskapet, hvis du har brukt kredittkort. Eller fra banken hvis du har kjøpt billetter med betalingskort med VISA eller MasterCard.

Les også: Livestudio: Thomas Cook-konkursen