*Nettavisen* Nyheter.

Forbrukerrådet misfornøyd med forsikringsselskaper

Oslo (NTB): Forbrukerrådet har undersøkt 18 selskaper som selger forsikring via nettet - og er ikke fornøyd. Bare halvparten informerte om Finansklagenemnda, noe som er ulovlig ikke å gjøre.

Selskapene plikter å ha denne informasjonen på sine nettsider, opplyser Forbrukerrådet.

- Det er dårlig service, og det er ulovlig, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt.

I tillegg opplyste bare en tredel av selskapene om angreretten, som gir kundene 14 dager til å trekke seg fra avtalen om de ønsker det. Seks av ti manglet også avtalevilkår på nettsidene.

- Vi håper det er en glipp at forsikringsselskaper ikke har vilkårene på siden sin. Disse opplysningene burde være svært lett tilgjengelig for alle som kjøper forsikringer på nettet. Vi kan ikke anbefale folk å kjøpe forsikringer på nett av selskaper som ikke har vilkårene tilgjengelig, sier Bjørntvedt.

Undersøkelsen ble foretatt høsten 2012, og Forbrukerrådet fant ingen merkbar forskjell mellom små og store selskaper med tanke på informasjon på nettsidene. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.