RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbyr reklamemagasin fra Lilleborg

Sist oppdatert:
Landets desidert største annonsør kan belage seg på å måtte betale 200.000 kroner hvis de ikke slutter å publisere reklamemagasinet "PlussTid".

Markedsrådet forbyr Lilleborgs reklamemagasin "PlussTid" som utgis av Lilleborg AS fire ganger i året. Årsaken er at magasinet er utformet på en måte som gir folk inntrykk av å være et vanlig livsstilsmagasin.

Det var Forbrukerombudet som brakte saken i for Markedsrådet, etter at Lilleborg ga uttrykk for at selskapet ikke var enig i FOs standpunkt. Ombudet hadde mottatt flere henvendelser fra forbrukere som fikk PlussTid som vedlegg i forbindelse med sitt abonnement på magasinet "Foreldre og Barn."

Ombudet reiste spørsmålstegn ved markedsføringsmetoden, blant annet fordi de mente det ikke kom tilstrekkelig frem at dette egentlig var markedsføring i av Lilleborgs produkter. Ombudet mente dermed at "PlussTid" var i strid med markedsføringsloven. De pekte blant annet på at forbrukerne enkelt skal vite når de står overfor kommersielle budskap. Det skal være enkelt å skille reklame fra annet stoff, og at det å gi inntrykk av at en forsendelse er noe annet enn reklame, vil være i strid med markedsføringsloven.

Lilleborg AS sa seg imidlertid ikke enig i Forbrukerombudets tolking av markedsføringsloven, og ga i et brev til Ombudet uttrykk for at de ønsket å stå fritt med hensyn til fremtidig distribusjonsmåte.

Storannonsøren viser til at det øverst på magasinets forside står skrevet: "Få mer tid med tips og ideer fra Lilleborg AS", og mener dette utvilsomt medfører at PlussTid fremstår som reklame for Lilleborgs produkter. Forbrukerombudet var på sin side enig i at merkingen til en viss grad klargjør hvem som er utgiver av bladet, men mener likevel at teksten ikke er tilstrekkelig til å oppheve det umiddelbare hovedinntrykk PlussTid-magasinet gir.

Saken ble dermed brakt helt til topps hos markedsføringsmyndighetene, Markedsrådet. De har nå lagt ned forbud mot reklamemagasinet og sier seg enig med Forbrukerombudet i at det ikke kommer tilstrekkelig tydelig fram at dette egentlig er markedsføring for Lilleborgs produkter. I vedtaket er det fastsatt at Lille­borg må betale et tvangsgebyr på kr 200 000 dersom Markeds­rådets vedtak overtres.

Se magasinet Pluss Tid på nett

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere