Foreløpig Hercules-rapport: Ingen enkeltpersoner klandres

Foto: Svensk politi (Scanpix)

Mannskapets feilvurderinger og for dårlig flygeledelse var noen av årsakene til Hercules-ulykken i mars i fjor. Havarikommisjonen mener ingen enkeltpersoner kan klandres.

27.08.13 12:23

Nikkaluokta/Oslo (NTB-Fredrik Ljone Holst): Både det norske Luftforsvaret og det svenske luftfartsverket får kritikk i den foreløpige versjonen av svenske havarikommisjonens rapport, skriver Norrbottens-Kuriren. Rapporten er hemmeligstemplet.

Det norske Forsvaret ønsker ikke å kommentere opplysningene den svenske avisen bringer, med henvisning til at det ikke er den endelige rapporten som omtales.

- Vi får opplyst fra havarikommisjonen at arbeidet med rapporten ennå ikke er avsluttet. Vi vil derfor vente til den er helt ferdigstilt, men da vil vi selvfølgelig forholde oss til den og lære av den, sier presse- og informasjonssjef, kaptein Brynjar Stordal, til NTB.

- Forsvaret synes det er svært uheldig at den uferdige rapporten har lekket. De siste høringsinnspillene ble ferdig først sist fredag, så det kan fortsatt bli endringer i den endelige versjonen, forklarer fungerende kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, kaptein Stian Roen.

Ingen overlevende
Alle de fem om bord mistet livet da ett av det norske Forsvarets Hercules-fly styrtet i Kebnekaisemassivet torsdag 15. mars i fjor. Flyet styrtet nær toppen av en fjellrygg ved Sveriges høyeste topp.

I tillegg til feilvurderinger og en flygeledelse som kunne vært bedre, presiseres det at de involverte jobbet med den kunnskapen de hadde og med instrumenter som kunne feiltolkes.

«Det er disse svakhetene og ikke enkeltindividers feil som anses å være den grunnleggende årsaken til ulykken», heter det i rapporten den svenske avisen har fått tilgang til.

Skrudde av varsel
Det pekes blant annet på at varslingssystemet som sier fra dersom flyet kommer for nær bakken, var skrudd av og at Luftforsvaret ikke hadde begrensninger i hvordan denne innstillingen skulle brukes. Resultatet var at besetningen ikke fikk noe varsel om at flyet var i ferd med å treffe bakken. I stedet lyste en lampe for å indikere at varslingssystemet var av. I den foreløpige rapporten står det at kommentarer om bord i flyet tyder på at signalet ble feiltolket.

Det heter også at mannskapet og flygelederne i Stockholm og Kiruna «ikke fullt ut har forstått hverandres intensjoner».

Vanskelig leting
Værforholdene og terrenget gjorde leteforholdene vanskelige. I tillegg var ulykkesstedet og vrakrestene preget av den voldsomme kraften i sammenstøtet. Først mot slutten av mai kunne bårene med de omkomne nordmennene flys hjem.

De fem offiserene som mistet livet i ulykken, var Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

- Luftforsvaret har lidd et stort tap. Vi er en liten våpengren, og alle er berørt, sa generalinspektør Finn Kristian Hannestad ved en minnestund på Gardermoen en uke etter ulykken.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Scanpix)

Fakta om Kebnekaise-ulykken

* 15. mars 2012 fløy et av Forsvarets Hercules C-130 J-fly inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise, som ligger i Kiruna kommune i Nord-Sverige.

* De fem norske offiserene Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42) mistet livet i ulykken.

* Flyet, som deltok i øvelsen Cold Response, var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna. Vraket ble funnet etter to dagers søk i svært vanskelig og bratt terreng.

* Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly, som ble lansert i 1999. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.