Foreslår flere reklameavbrudd

En sak kulturdepartementet har ute på høring i disse dager går inn for å gi adgang til reklameavbrudd i blant annet nyhetsprogrammer og TV-serier.

20.06.08 11:02

Går det som Kirke og kulturdepartementet ønsker, kan det bli mer av slike reklameavbrekk i tiden fremover. I disse dager mottar blant andre interesseorganisasjonen Familie og Medier, Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norsk Journalistlag og Senter for medieøkonomi, BI et høringsnotat fra departementet hvor de går inn for å løse opp i reglene om reklameavbrudd.

Kultur- og kirkedepartementet foreslår i noen grad å åpne for reklameavbrudd i nyhets- og dokumentarprogrammer. Det foreslås også at fiksjonsbaserte serier og programmer skal kunne avbrytes med korte reklamepauser.

Kringkastingsloven har tidligere ikke gitt adgang for at nyhets- eller aktualitetsprogram, dokumentarprogram eller religiøse program kan avbrytes av reklameinnslag, det er nå i ferd med å endres. Flertallet i Familie-, kultur- og sluttet seg til dette tidligere i år og heretter er det kun religiøse program som ikke kan avbrytes med reklameinnslag.

Men også serier skal heretter kunne bli avbrutt med reklameinnslag.

Komitéflertallet ønsket at det skulle åpnes adgang til korte reklameavbrudd i internasjonalt produserte fiksjonsserier. Departementet mener derimot at det, ut fra hensynet til norske produksjoners konkurranseevne - ikke se at det er hensiktsmessig å avgrense dette til kun å gjelde internasjonalt produserte fiksjonsserier.

Adgangen til reklameavbrudd er foreslått avgrenset til ett per program, og avbruddet kan ikke vare mer enn 60 sekunder

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.