*Nettavisen* Nyheter.

Forhåndstest: «Heavy Rain»

Foto: (Quantic Dream)

Vi har spilt gjennom de første par timene av «Heavy Rain» og kan knapt vente på resten.

11.01.10 11:01

Eventyrspillet «Heavy Rain» er vinterens største PS3-eksklusive spill og Sony er ikke redd for å bruke store ord når de snakker om det. Blant annet har vi blitt lovet en interaktiv revolusjon, en opplevelse som kommer til å forandre spillverdenen for alltid.

Nyskapende pek-og-klikk eventyr

Etter å ha spilt gjennom de første par timene, må jeg dessverre skuffe de som har valgt å tro på Sony og hypen deres.

«Heavy Rain» er mer et nyskapende eventyrspill enn noe helt nytt. Heldigvis er ikke det negativt, hvis resten av spillet holder samme kvalitet som starten har vi en strålende opplevelse i vente.

Fortellingen virker voksen og intelligent, er satt til en fiktiv storby i USA i 2011 og handler om jakten på den brutale seriemorderen «Origami Killer».

Vedkommende går etter gutter på mellom ni og tretten år, og du styrer i alt fire forskjellige personer og får servert historien fra ulike vinkler. Den ene er faren til ett av ofrene, mens de andre er henholdsvis journalist, privatetterforsker og FBI-mann.

Spennende historie

Historiene flettes etter hvert elegant inn i hverandre og kapitlene vi spilte gjennom var spennende, engasjerende og interessante. Utviklerne hos Quantic Dream har blant annet forfattet et glimrende manus og skapt de mest troverdige spillfigurene til nå.

Se gameplay fra «Heavy Rain»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Riktignok ser de ikke så ekte ut som utviklerne ville ha oss til å tro, men det er nært nok og likevel imponerende. Figurene både prater, oppfører og beveger seg som virkelige personer, og utviklerne klarer å formidle de vidt forskjellige personlighetene. Skuespillerne holder like høy standard som teknikken og har nesten uten unntak levert strålende prestasjoner.

Ingen mellomsekvens

Før jeg startet «Heavy Rain» var jeg mest spent på hvordan det var å spille spillet. En del forhåndsomtaler har fått det til og høres ut som en eneste lang interaktiv mellomsekvens, men det er heldigvis ikke tilfelle. Du styrer selv figurene rundt i omgivelsene og på tross av at spillet ofte forteller deg hvilke knapper du skal trykke på, føles det veldig naturlig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Knappetrykkene og bevegelsene passer alltid med det som skjer på skjermen, og du hadde antakeligvis utført de samme handlingene selv uansett. Jeg synes kontrollen gjør «Heavy Rain» til en mer involverende opplevelse enn spill hvor du hamrer løs på X for å slå.

Interessant oppbygning

En annen grunn til at spillet involverer er at grensesnittet er elegant og tilnærmet usynlig, og at utviklerne har lånt en del triks fra filmens verden. Blant annet byr «Heavy Rain» på spennende kameravinkler, temposkifter og strålende bruk av musikk og lyd. I tillegg legger utviklerne på effekter som gjenspeiler sinnsstemningen til personen du styrer. For eksempel blir skjermen litt uklar og kameraet står på skeive når en av figurene blir stressa.

Oppbygningen bidrar også til at du lever deg inn i spillet. Riktignok må du forholde deg til den overordnede historien og «Heavy Rain» er ikke så fritt som Quantic Dream lovet, men mulighetene er likevel såpass mange at du aldri helt vet hva som skjer og du føler at du skaper din egen opplevelse.

Klikk på bildet for å forstørre.

De mange mulighetene gjør forhåpentligvis så det er verdt å spille gjennom «Heavy Rain» flere ganger, utviklerne har blant annet sagt at spillet fortsetter selv om enkelte av hovedpersonene dør. Om det stemmer gjenstår å se.

Står og faller på historien

I og med at versjonen vi testet lot oss prøve og se alle de grunnleggende mekanismene, føler jeg meg trygg når jeg sier at det eneste som kan ødelegge for «Heavy Rain» er hvis historien sporer av. Det skjedde i utviklerens forrige spill «Fahrenheit», men forhåpentligvis har de lært av den gang.

Hvis du er nysgjerrig på en engasjerende, spennende og nyskapende spillopplevelse anbefaler jeg at du følger med på «Heavy Rain». Spillet slippes eksklusivt til PS3 en eller annen gang tidlig neste år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag