Forleng sexlivet med trening

Foto: (Scanpix)

Forskerne har nå gitt menn enda en god grunn til å trene regelmessig. Trening og sunt kosthold kan nemlig gjøre dem ti år yngre i senga.

20.08.03 09:37

Nå håper forskerne at menn vil lære seg å trene for å beskytte potensen, selv om de ikke bryr seg om å trene for å styrke hjertet, skriver Mozon.

Fysisk aktivitet
En studie ved Harvard-universitetet viser risikoen for å utvikle impotens var 30 prosent lavere hos menn over 50 som holdt seg fysisk aktive enn hos de som stort sett satt stille. Når mennene ble eldre økte sjansene for at de skulle utvikle impotens, men fysisk aktivitet kan bidra til å bremse denne prosessen.

- Vi antar at trening vil legge til flere år på ereksjonsevnen, sier professor Eric B. Rimm fra Harvard School of Public Health til nyhetsbyrået Assosiated Press.

Bli ti år yngre i senga
Studien viste at menn som løp minst tre timer i uken reduserte risikoen for å utvikle impotens med 30 prosent. Ifølge Rimm så det ut som om disse mennene hadde en seksualfunksjon som om de var fem år yngre. En 30 minutters gåtur hver dag gav 15-20 prosent bedre resultater.

Dersom du trener på treningsstudio, stumper røyken, spiser sunt og har et moderat alkoholkonsum kan du ifølge forskerne legge til 10 år på den seksuelle helsen. Dersom man mister lysten kan det også være et varsku om at man er i faresonen for hjerteproblemer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.