RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forliset: Fregatten var ikke forsikret - oljefelt stengt - TV 2-reporter bortvist

Sist oppdatert:
Fregatten KNM Helge Ingstad måtte kjøres på land etter kollisjonen med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden. Også en slepebåt var involvert i ulykken.

SISTE: Forsvaret bekrefter til NRK at den forliste fregatten KNM Helge Istad, som kostet over tre milliarder, ikke var forsikret.

- Staten er selvassurandør. Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser, og må derfor erstatte ødelagt materiell selv, sier orlogskaptein Per-Thomas Bøe til NRK.

Utstyrt med våpen

– Dette var en operativ fregatt. Den var utstyrt med de våpen en fregatt skal ha, fortalte kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, sjef for Sjøforsvaret, under en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

På spørsmål om hva som kan skje med disse våpnene etter at fregatten kolliderte med et tankskip i Øygarden, svarer Stensønes at de ikke frykter noen ulykke, men at Forsvaret er opptatt av å begrense inntrengningen av vann i fregatten.

– Vi prøver å stabilisere fartøyet på land og sørge for at det ikke sklir av land. Nå er vi i en sikringsfase foreløpig, sier Stensønes.

NATO er informert og klar over at fregatten ikke er tilgjengelig i NATOs beredskap, opplyste Stensønes.

Les også: Preget fregattbesetning tas hånd om på mottakssenter

- Besetningen er naturlig nok preget av det som har skjedd. Det er opprettet mottakssenter på Haakonsvern og vi tar vare på besetningen, sier Nils-Andreas Stensønes ved Sjøforsvaret ifølge BA.

- Vi vil ikke gi noen vurdering av hva som har skjedd eller hvorfor nå. Det vil vi overlate til havarikommisjonen, fortsetter Stensønes.

Les også: Tankskipet hadde los og eskortebåt

Skal undersøke

Både Statens Havarikommisjon for Forsvaret og Statens havarikommisjon for transport skal undersøke omstendighetene rundt skipskollisjonen i Øygarden utenfor Bergen natt til torsdag.

Saken skal også etterforskes av politiet. Vest politidistrikt opplyser torsdag formiddag at de startet etterforsking etter kollisjonen

– Statens havarikommisjon for transport (SHT) har besluttet å undersøke kollisjonen mellom tankbåten Sola TS, slepebåten Tenax og fregatten KNM Helge Ingstad, melder SHT torsdag morgen.

Åtte personer kom lettere til skade da fregatten og det maltaregistrerte tankskipet kolliderte ved Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Tankskipet var, ifølge Sysla , lastet med olje og under slep ut Hjeltefjorden og ble trukket av slepebåten Tenax da kollisjonen skjedde klokka 4.26.

– Tankbåten Sola TS er maltaregistrert og Havarikommisjonen på Malta deltar også i undersøkelsen, opplyser havarikommisjonen.


Oljefelt stengt ned

Produksjonen på Ivar Aasen ble stanset klokka 10, opplyser Aker BP-talsmann Ole Johan Faret til Dagens Næringsliv. Lundin-talskvinne Frøydis Eldevik opplyser at det samme gjelder Edvard Grieg-feltet.

Olje fra flere felt sendes i rør til Stureterminalen, som ble stengt ned torsdag morgen.

Equinor stenger også produksjonen på Grane, Oseberg og Troll A-feltene, men produksjonen på Troll B og C samt Kvitebjørn og Visund opprettholdes. Også Equinors Kollsnes-anlegget er stengt ned.

Rammer gassleveranser

Det gir problemer med gassleveransene til Europa ettersom gassen ikke kan transporteres så lenge anlegget på Kollsnes er stengt. Anlegget står alene for 30 prosent av gassleveransene til Europa.

KANTRET: Fregatten veltet over på siden og ble liggende i fjæra.

– Det blir reduksjon i leveransene, men det er ikke mulig å si hvor store. Det avhenger av varighet på nedstengningen på Kollsnes. Vi jobber med minimere konsekvensene for kundene i Europa og selskapene som eksporterer norsk gass, sier Lisbet Kallevik, kommunikasjonsleder hos Gassco, til Stavanger Aftenblad.

Foreløpig ligger det fortsatt gass lagret i systemet, dermed vises ikke konsekvensene av nedstengningen umiddelbart.

Equinor bestemte seg for å stenge ned driften på anlegget torsdag morgen.

Føre var

– Personell på Sture som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstengning og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak, skriver Equinor i en pressemelding.

Stureterminalen er en olje- og gassterminal og utskipningshavn for råolje og LPG. Terminalen mottar råolje fra Oseberg-området via en 115 kilometer lang oljerørledning fra Oseberg Feltsenter, og råolje fra Grane-feltet via en 212 kilometer lang oljerørledning.

Anlegget har to kaianlegg som kan motta oljetankere på opp til 300.000 dødvekttonn. I dag anløper rundt 120 oljetankskip og LPG-tankskip Stureterminalen årlig.

TV 2 reporter bortvist

Bergensavisen melder at TV2 reporter Sturla Dyregrov ble bortvist da han gikk i land for å rapportere fra Stureterminalen.

Bakgrunnen er at politiet har innført et ferdselsforbud på land, sjø og i luft rundt den havarerte fregatten.

Ferdselsforbudet er 1500 meter til sjøs og 1000 meter på land, skriver avisen.

Flenge i skroget

Fregatten hadde det 137 mann om bord, mens det var 23 mann i tankbåten. Først ble 127 mann fra fregatten evakuert over i et annet fartøy, mens ti av mannskapet ble igjen på skipet. Ved 6.30-tiden besluttet kapteinen om bord på kapteinen at også de siste ti om bord skulle forlate skipet.

Det var en stund fare for at fregatten skulle synke og Hovedredningssentralen for Sør-Norge opplyste at det ikke var kontroll over lekkasjen.

I kollisjonen hadde militærskipet blitt påført en stor flenge i siden på skroget og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut.

Fregatten KNM Helge Ingstad ble evakuert og holdt på å synke før den kjørt mot land etter kollisjon med et tankskip i Øygarden utenfor Bergen torsdag morgen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix


Kjørt på land

Senere ble faren for at skipet skulle synke avverget ved at fregatten ble kjørt på land.

– KNM Helge Ingstad ble satt på land etter hendelsen. Den har lekkasjer og tar inn vann, og slagsiden blir stadig større. Skadeomfanget er fortsatt uavklart, skriver Kystverket i en orientering klokken 8.

I en oppdatering går det fram at skipet holdes mot land av flere slepebåter.

– KNM Helge Ingstad holdes inn mot land av taubåter. Forsvaret jobber nå for å berge fartøyet. Kystverket bistår og overvåker den pågående operasjonen. Videre vurderer vi fortløpende ytterligere tiltak og mobilisering, skriver Kystverket.

Diesel

Tankskipet har 625.000 fat råolje om bord, men det skal ikke være hull på skipet. Fra fregatten er det oppstått en mindre diesellekkasje, opplyser Hovedredningssentralen for Sør-Norge til NTB.

Ifølge brannvesenet er om lag 10.000 liter drivstoff lekket ut fra fregatten. Det skal dreie seg om en tank med drivstoff til helikoptre som er gått lekk. I følge Kystverket er det uklart om alt i denne tanken er rent ut. Det er lagt ut lenser i området ved fregatten.

Politiet har etablert et mottak for de evakuerte på Stureterminalen. Flere redningshelikoptre og redningsbåter deltok under evakueringen av fregatten og flere slepebåter lå torsdag formiddag ved det havarerte skipet.

Equinor bestemte ved 8.30-tiden å stenge ned driften på anlegget. Stureterminalen er en olje- og gassterminal og utskipningshavn for råolje og LPG.

– Personell på Sture som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstengning og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak, skriver Equinor i en pressemelding.

Redningsoperasjonen avsluttet

Forsvaret opplyste at selve redningsoperasjonen var avsluttet ved 8-tiden og at det nå er snakk om å berge fregatten.

– Fregatten er en del av NATOS stående maritime styrke og hadde vært med i øvelsen Trident Juncture som ble avsluttet onsdag, opplyser oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.

Han sier videre at alle tilgjengelige militære ressurser vil bli satt inn i bergingen av fregatten.

Levert i 2009

KNM «Helge Ingstad» (F 313) er en norsk fregatt av Fridtjof Nansen-klassen, navngitt etter oppdageren Helge Ingstad. Fregatten ble overlevert 29. september 2009.

Fartøyet er nummer fire i serien av fem som i perioden 2006–2011 ble overlevert til Sjøforsvaret.

Fregatten er en av fem som i sin tid hadde en totalkostnad 21 milliarder kroner. Denne summen inkluderer også seks NH90-helikoptre.

Rederi: Oljetankeren var i perfekt teknisk stand

Rederiet som eier skipet som kolliderte med KNM Helge Ingstad, sier tankeren er i perfekt teknisk stand.

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS sier til Adresseavisen at det ikke er var noe i veien med skipet. De viser også til at skipet hadde los om bord og at ingen av mannskapet sov.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Det 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax er registrert på Malta, men eies av det greske rederiet. Det ble bygget i 2017.

Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere