RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fornøyd Hanseid mener ny avis kan bli bedre

Sist oppdatert:
I dag kom første utgave av Idag, Aftenpostens daglige tabloidbilag. – Dette er en vanskelig omlegging, sier sjefredaktøren. – Viktig at vi fortsatt har fullformat, mener salgsdirektør Pål Øverby (bildet).

Sjefredaktør Einar Hanseid fortalte under en frokostpresentasjon at denne omleggingen er vanskeligere enn da de la om aftenutgaven fra fullformat til tabloid for fem år siden.

- Dette er en vanskelig omlegging, folk er mer konservativ med morgenavisen og det regnes som vanskelig å kombinere tabloid med fullformat. I tillegg henter vi stoff fra hele avisen, sa Hanseid som mente at produktet fortsatt kan bli bedre.

- Idag kan bli tettere. Den er litt løs i sidene, men vi er under stadig utvikling, sa han til en tettpakket kantine i Posthusets første etasje.

Avisen er riktignok ikke den første som tar dette skrittet. The Guardian var tidlig ute med å kombinere fullformat og tabloid. Deres G2 består riktignok av tyngre lesestoff enn Idag fra Aftenposten. Svenske Dagens Nyheter var også tidlig ute med denne typen omlegging, mens Aftenpostens konsernsøster, Svenska Dagbladet, gjorde det samme for to år siden, men det var kun et skritt på veien mot en full omlegging av avisen.

Idag er Aftenpostens forsøk på å nå den attraktive lesergruppen kvinner i alderen 20 til 39 år. Med tabloid format og lettere saker om samliv, fritid, forskning, helse hus også videre håper de å friste dem som vanligvis ikke fristes av Aftenposten.

- Det er tidlig å si hva effekten blir av dette, men vi tror vi skal klare å kapre en del nye lesere, sier Aftenpostens administrerende direktør Olav Mugaas til Propaganda.

Han tror derimot ikke at omleggingen kommer til å skremme bort kjerneleserne i Oslo 3.

- Det som kjennetegner Oslo 3 er at de elsker Aftenposten. Vi har tross alt ikke fjernet noe, men derimot gjort produktet bedre. Folk får mer Aftenposten nå, sier han videre.

At omleggingen er en del av Aftenpostens sparepakker på flere hundre millioner kroner, er ikke Mugaas sen om å bekrefte, men hvor mye denne omleggingen har kostet, vil han ikke si.

- Den har ikke vært så dyr. Vi har jo ikke ansatt noen nye folk eller gjort noen nye investeringer for å gjennomføre dette. Vi regner med å tjene penger på dette, sier han og legger til at hvis man har gode produkter vil man få flere lesere og dermed tjene mer penger.

Annonsedirektør, Pål Øverby, sier til Propaganda at tilbakemeldingen fra annonsørene er positiv.

- De er fornøyde med at vi gjør noe med avisen, men jeg tror det fortsatt er mange som er glade for at vi fortsatt har fullformat. Reklamebyråene er glade i fullformat og annonsørene vil ha store flater. Nå får de muligheten til å kombinere de forskjellige formatene, sier han til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere