RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forsker: - Ikke vær redd for å spise fett

Sist oppdatert:
Dette bør du tenke over når det gjelder fettkilder i kosten.

(SIDE2): Fettkvaliteten i kosten er viktigere enn mengden fett.

I de nye nordiske næringsstoffanbefalingene som ble lagt frem 3.oktober er blant annet anbefalingen for totalt fettinntak blitt justert til 25-40 av kostens energiinnhold (E%), sammenlignet med 25-35 E% i NNR 2004.

Anbefalt inntak av cis–enumettede fettsyrer er endret fra 10-15 E% til 10-20 E%. Flerumettede fettsyrer bør utgjøre 5-10 E% , hvorav minst 1 E% som omega-3 fettsyrer og mettede fettsyrer bør begrenses til mindre enn 10 E%. Inntaket av transfettsyrer bør holdes så lavt som mulig.

- Mindre fokus på hvert enkelt næringsstoff

I et foredrag på «MEET Eat Kostholdskonferansen 2013» tidligere denne uken påpeker blant annet førsteamanuensis Ulf Riserus, som arbeider ved Institutionen for folkhälso- och vårdvetenskap ved Uppsala Universitet, at man trenger mer fokus på hvilken type fett man bør spise mer av istedet for hvor mye fett man skal innta.

- Fettkvaliteten er viktigere enn mengden fett. Det trengs mer fokus på kostens helhet og matvaner, og mindre fokus på hvert enkelt næringsstoff, sier Ulf Riserus.

Han forsker på kostens effekter på fedme-relaterte sykdommer som type-2 diabetes og hjerte- og karsykdom ved Uppsala Universitet og har cirka 100 vitenskaplige internasjonale publikasjoner på området.

Riserus er spesielt opptatt av hvordan ulike fettsyrer påvirker kroppens glukose- og lipidomsetning, i tillegg til at han leder et forskningsprosjekt på et sunt nordisk kosthold og dets påvirkning av kardiometabolske lidelser.

Ikke erstatt mettet fett med disse karbohydratene

I sitt foredrag på Kostholdskonferansen refererer han til forskning som viser at et høyt inntak av mettet fett kan føre til høyere nivåer av det dårlige LHL-kolesterolet som igjen kan føre til hjerte- og karsykdom.

- Dette er noe vi har sett mange ganger, et høyere inntak av mettet fett er med på å øke det farlige LDL-kolesterolet, mens umettede fettsyrer ikke har denne effekten, forklarer Riserus.

Samtidig påpeker forskeren at mettet fett ikke skal erstattes med raske karbohydrater.

- Man bør unngå energirike og raffinerte matvarer som inneholder mye fett og raske karbohydater. Det er viktig å ikke bare tenke på hvor mye man spiser, men også hva man spiser og dermed være obs på hvilke matvarer som inngår i det totale kostholdet.

Riserus sier det er gunstig å kutte ned på inntaket av fritert mat, søte drikker og produkter fra det animalske riket, da først og fremst rødt kjøtt. Istedet anbefaler Riserus å øke inntaket av frukt og grønnsaker, nøtter, fisk og skalldyr, fullkornsprodukter og belgfrukter.

Han mener også det er gunstig å bytte ut smør mot vegetabilske oljer, men at man skal være forsiktig med palme- og kokosolje da disse inneholder en relativt stor andel mettet fett.

Gunstig for magefettet

- Å gå ned i vekt minsker mengden fett i leveren, men forskning viser også at kostens sammensetning er av betydning for å minske fettet i leveren hos personer som ikke går ned i vekt, sier Riserus.

- Man trenger ikke å være redd for å spise fett, og man trenger ikke nødvendigvis å spise mindre fett så lenge man spiser det riktige og sunne fettet. Men hvilken type fett man spiser ser ut til å ha en stor betydning for helsen.

Forskeren anbefaler å spise flerumettede fettsyrer fra planteriket og forklarer at denne type fett er gunstigere for å både redusere risikoen for bukfedme og også redusere på det allerede eksisterende magefettet.

- Forskingen trenger mer bekreftelse, men det ser ut til at ulike fettyper har ulik effekt på fettansamlingen i lever og buken. Kan man minske fettet i leveren så forbedres blodverdiene og følsomheten for kroppens insulin øker, noe som er med på å gi en bedre blodsukkerregulering, mener Riserus.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere