RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forsker kartlegger politikernes Twitter-bruk

Kristiansand (NTB): Førsteamanuensis Øystein Sæbø i informatikk ved Høgskolen i Agder er i ferd med å kartlegge stortingsrepresentantenes Twitter-aktivitet.

- Vi er interessert i å finne ut hvem som twitrer, hvor mye de twitrer og hvilke stortingspolitikere som er mest aktive, sier Sæbø til Nationen.

Rundt 100 av de 169 stortingsrepresentantene har Twitter-konto. Cirka 20 av dem kan ifølge Sæbø regnes som inaktive. De andre legger ut mellom én og fem meldinger daglig i snitt. Det er de mest profilerte politikerne som er mest aktive og har flest abonnenter, og mange yngre politikere er også aktive.

Sæbø har allerede merket noen åpenbare forskjeller. Venstre og Kristelig Folkeparti har så godt som alle sine stortingsrepresentanter på Twitter. Høyre har tolv av 30, og Senterpartiet har seks av elleve. Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet er representert med halvparten av sine, mens én firedel av Fremskrittspartiets stortingsgruppe har egne Twitter-kontoer.

- Twitter er et nettsamfunn der politikere og mediefolk dominerer. Ser man på velgerskaren er det grunn til å tro at det ikke er Frps sterkeste målgruppe. Slik sett kan man kanskje si at de prioriterer tiden sin rett, sier Sæbø.

Valgforsker Anders Todal Jensen ved NTNU mener gevinsten av å være på Twitter er sterkt overdrevet.

- Ut fra den twitringen jeg kjenner til, kan det diskuteres om politikerne er tjent med å bruke tiden sin der. Politiske resonnementer kan være vanskelige og krever innsikt. Da spørs det om Twitter er et egnet forum, sier han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere