*Nettavisen* Nyheter.

Forsker mener jenter blir glemt i spesialundervisningen

Oslo (NTB): 7 av 10 elever som får spesialundervisning i grunnskolen er gutter. Forsker mener jenter med lærevansker ikke blir plukket opp.

Stadig flere elever får spesialundervisning, men det er ingen merkbar økning i antall jenter som får denne typen hjelp. Det reagerer Ingrid Fylling på. Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Nordland og har forsket spesielt på kjønnsforskjeller i spesialundervisningen.

- Med så merkbare endringer som vi har sett i norsk skole de siste årene, er det spesielt at dette forblir uendret, sier Ingrid Fylling til Vårt Land.

Hun mener avisas innhentede statistikk, som viser at 7 av 10 som får spesialundervisning i grunnskolen er gutter, ikke forteller at gutter er svakere på skolen enn jenter - men at jentene blir glemt.

- Jentene gjør ikke krav på samme type oppmerksomhet. De trekker seg tilbake, er snille og greie. Guttenes strategier for å hanskes med lærevanskene er ofte langt mer synlige, og da blir de en utfordring som læreren må ta tak i også for sin egen del. Men jentene representerer ikke noen større utfordring for læreren. Jentene blir bare et problem for seg selv, sier Fylling til avisa. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.